Boule

2024 års förbundsmästerskap i boule kommer att genomföras i Skövde den 31/8-1/9. Mer info kommer.

• Glada vinnare av 2023 års förbundsmästerskap i boule.
  • Bild från tävlingen. Foto: Lennart Nilsson.
  • Glada vinnare av 2023 års förbundsmästerskap i boule.
  • Bild från tävlingen. Foto: Lennart Nilsson.

2023 års förbundsmästerskap i boule arrangerades av SPF Seniorerna Hjortedbygden tillsammans med Westerviks Boule sällskap. Närmare 400 spelare i 72 olika lagkombinationer deltog. Det blev spännande tävlingar i härligt väder och gemytlig samvaro i dagarna två innan segrarna kunde koras. Oavsett prestation åkte deltagarna hem med trevliga minnen, samt för att träna och ladda inför nästa års förbundsmästerskap. Stort tack till arrangörer och deltagare för en väl genomförd tävling.

Resultatlistor 2023:

damer

herrar

mixed

Från och med den 1 januari 2023 följer SPF Seniorerna Svenska Bouleförbundets regler

Klicka här för att öppna reglerna
SBF’s nuvarande spelregler, har markering av lille, ny omgång påbörjad när sista klot eller lillen i omgången innan har stannat och lille utkast godkänd 0 cm från alla eventuella död- och sidlinjer och 1/2 meter från kortsidans linje.

Resultatlistor från förbundsmästerskapet i boule 2022:
(Klicka på länkarna nedan för att se listorna och bilder av vinnarna)

Dam
Mixed
Klicka här för att se ett bildmontage från 2022 års mästerskap

I 2022 års förbundsmästerskap deltog cirka 150 lag från ca 50 föreningar från Östersund i norr till Skåne i söder, totalt ca 500 deltagare.

Mästerskapen i boule har hållits sedan 1996 och spelas i lag om tre personer i klasserna herr, dam och mixed. Spelformen är monrad. Boule är för övrigt den absolut populäraste friskvårdsaktiviteten i föreningarnas utbud när det gäller antal deltagare.