SPF Seniorernas volontärprojekt i SVT Rapport

SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström har medverkat i ett reportage om ofrivillig ensamhet. Under inslaget i SVT Rapport berättade han bland annat om det nya projektet ”Frivilliga motverkar ofrivillig ensamhet hos äldre”.

• SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström. Bild från SVTs inslag.

– De som är i riktig ensamhet hör inte av sig. De sitter hemma och söker inte kontakt utanför sitt eget boende. De är svåra att nå men när man väl möter dem så berättar de hjärtskärande historier om hur de inte pratat med någon på flera dagar, berättade Peter Sikström.

Klicka här för att se reportaget

Många äldre lever i ofrivillig ensamhet, en fråga SPF Seniorerna arbetet med i olika former under de senaste åren. Dels genom den ordinarie föreningsverksamheten som erbjuder meningsfulla aktiviteter och stor gemenskap, men även genom olika riktade projekt. SPF Seniorerna har nyligen beviljats medel av Allmänna Arvsfonden till ett nytt treårigt projekt där vi med hjälp av seniora volontärer vill bryta den sociala isoleringen.

Klicka här för att läsa om projektet "Frivilliga motverkar ofrivillig ensamhet hos äldre”

Sedan tidigare har SPF Seniorerna också utvecklat appen Mötesglädje där seniorer kan hitta likasinnade att chatta och samtala med.

Klicka här för att läsa mer om Mötesglädje