Oacceptabelt att brottsdömd man fick jobb i hemtjänsten

"Det är förfärligt att man kan tänka sig att anställa personer som finns i belastningsregistret i hemtjänsten", säger Eva Eriksson till P4 Skaraborg. Lyssna till radioinslaget och se vad SPF Seniorerna anser måste göras för att förhindra brott mot personer med hemtjänst.

• Eva Eriksson menar att kommuner måste ha en strategi för hur man ska kunna rekrytera lämplig personal.

En brottsdömd ung man som kopplats till gängkriminella miljöer fick anställning inom hemtjänsten i Skövde kommun. Nu är han åtalad för grov stöld sedan en hemtjänstmottagare i Skövde bestulits på smycken. SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson är förfärad över att Skövde kommun anställde en brottsdömd man, trots vetskap om domen.

– Det är helt oacceptabelt att man kan tänka sig att anställa personer som finns i belastningsregistret i hemtjänsten. Kravet måste ju vara att äldre människor ska känna trygghet och personlig integritet och veta att den personen som kommer till mig ska också ska veta något om åldrandets sjukdomar. Kommunen får ha en strategi för hur man ska kunna rekrytera människor och har man inte människor då får man skapa utbildningsformer, säger SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson till Sveriges Radio Skaraborg.

Klicka här för att lyssna till radioinslaget

SPF Seniorernas förslag till åtgärdspaket för att förhindra brott mot äldre med behov av omsorg:

1. Inför kvar på utdrag ur brottsregister för anställda i äldreomsorg och äldresjukvård. Gör det omöjligt att anställas för nyligen straffade för våld, tillgrepp, bedrägeri och liknande brott riktade mot äldre. Det finns redan för yrkesgrupper som arbetar med barn. Äldre är lika skyddsvärda.
  2. Inför anmälningsskyldighet för personal i hälso- och sjukvård, äldreomsorg och socialtjänst när den upptäckt att äldre personer utsätts för våld eller andra brott.
  3. Färre anställda hos äldre. Minska springet hos äldre med hemtjänst genom effektivare schemaläggning. Inför en maximal gräns för antalet anställda per omsorgstagare.
  4. Stärk personalens kompetens om äldres utsatthet för brott, riskfaktorer, tecken på våld och andra brott, samt konsekvenserna av brott mot äldre.
  5. Inför krav på att personal identifierar sig med identitetshandling vid varje besök hos äldre. Håll obehöriga ute med bland annat digitala portsystem