Rundresa i Polen

Rundresa i Polen SPF Odensjö och Vrå-Lidhult 2016 08 26 - 2016 09 01

Dag 1 Vår bussresa startade i Odensjö, Lidhult och Vrå för vidare transport till Gedser. Vi åkte sedan färjan över till Rostock och körde genom Tyskland till Szczecin i Polen där vi övernattade.

Dag 2 Åkte tidigt från Szczecin mot Warszawa. Resan gick genom polska landsbygden förbi mindre byar. Vi såg många storkbon men inga storkar.
I staden Torun där vetenskapsmannen Nicolaus Copernicus föddes stannade vi för lunch. Floden Wisla rinner genom staden. På kvällen når vi Warszawa och tjeckar in på lyxiga Sofitel Warsaw Victoria.

Dag 3 Guidad busstur i Warszawa. Staden som i stort sett var totalförstörd efter 2:a världskriget återuppbyggdes på ca två år efter det att den röjts upp efter bombningarna. På 1300-talet fick staden sin första ringmur, men där muren funnits fanns nu en park utmed hela sträckningen. Floden Wisla utgör en gräns mellan 2 olika stadsdelar. På eftermiddagen hade vi fri tid.

Dag 4 Lämnade hotellet i Warszawa och åkte mot Krakow. Vi stannade för besök i Auschwitz-Birkenau. Birkenau var det större av de båda lägren.
I Auschwitz fick vi en guidad tur med en lokalguide. Lägret som bildades 1940 var ett utrotningsläger för fram för allt judar men också för sovjetiska krigsfångar och zigenare. Vid invigningen hade lägret 20 byggnader, fångarna fick sedan själva bygga nya hus. Genomsnittligt antal fångar var mellan 13000 -16000. Inte många kom levande därifrån och förhållandena var fruktansvärda. De dödades med gas, arkebuserades eller dog av utmattnning och undernäring. Besöket var en skrämmande men lärorik upplevelse. Därefter fortsatte vi till Krakow och vårt Hotell Wyspianski.

Dag 5 Stadsvandring till fots i Krakow med lokalguide. Krakow är Polens näst största stad och ett viktigt akademiskt och kulturellt centrum. Krakow som är en mycket vacker stad klarade sig ganska bra under 2:a Världskriget och har därför kvar många gamla vackra byggnader som vi såg och som guiden berättade om. Vi såg också kungaslottet Wawel.

Dag 6 Besök i saltgruvan i Wieliczka strax söder om Krakow. Den har använts sedan 1200-talet. Gruvan är uppsatt på UNESCOS Världsarvslista. Vi såg många rum och salar med skulpturer av salt och världens största underjordiska kapell Sankt Kingas kapell med enorma ljuskronor också gjorda av salt. Gruvan är fortfarande igång men det utvinns inget salt för produktion. Gruvan är 327 m djup men besökarna får gå ner ca 130 m.
Vi åkte sedan vidare till Tyskland där vi övernattade i Berlin.

Dag 7 Hemresa genom Tyskland Danmark och över bron till Malmö.