Minnesanteckningar från månadsmöte 20190906

Minnesanteckningar, Månadsmöte SPF Seniorerna Rottne, Rottnegården den 6 september 2019, 95 medlemmar deltog.
Till dagens möte är Stina Jonsson utsedd som ordförande, alla medlemmar hälsades välkomna och ett speciellt välkommen riktades till dagens gäst, historikern Olle Larsson.

- Stina delgav församlingen en del information, bla om julmarknaden i den gamla svenskstaden Stade i Tyskland, som är 15-17 december, sista anmälningsdag 10 oktober, lista skickades runt.

- 38 av våra SPF-medlemmar har varit på resa till Polen 1-4 september, en mycket intressant och trevlig resa med historiskt vingslag och en fantastisk guide som mötte upp på måndag morgon i Gdynia efter en natt och frukost på båten. Besök gjordes på Westerplatte, incheckning på hotell Number One och därefter gemensam middag. På tisdagen besöktes koncentrationslägret Stutthof, samt besök i Sopot och vandring på Östersjöns längsta pir. På onsdag var det då dags för hemfärd och kl 22.00 anlände mycket nöjda och glada resenärer till Rottne.

-SPF Växjö anordnar en del resor, Skönheten och odjuret söndag 17 november i Malmö, från Växjö ingår i ensemblen bl.a John-Martin Bengtsson och Hans-Peter Edh. Växjö anordnar också resa till Malmö och Tosca operan 16 februari 2020 och sist operetten Orfeus i underjorden söndag 29 mars 2020 med Rickard Söderberg och Loa Falkman. Allt detta finns att läsa på SPF Växjös hemsida under resor, anmälan kan göras där om intresse finns.

- Vidare informerade Stina om att höstfest kommer att hållas i Rottnegården 28 september kl 17.00, Orient från Sölvesborg spelar upp till dans kl 17.00. Mat och kaffe med ostkaka kommer att serveras, allt detta till en kostnad av 250:-. Anmälningslistor skickades runt, sista anmälningsdag 22 september till Stina.

- Kerstin Olsson har varit på information för folkhälsoansvariga och berättade om detta.

- Sven Petterson informerade om tänkta studiecirklar: Ung på 50-60 talet med start 2 oktober kl 14.00 i Backsvalan, fortsättning 16 och 30 oktober, samt 13 november. Kulturminnen. Kyrkogårdsvandring Söraby kyrkogård 28 september kl 15.00. Whiskycirkel.

- En stor mängd "urvuxna" glasögon samlades in, en stor låda blev med råge fylld.

- Kaffe med god dubbelmacka avnjöts, därefter var det dags för Olle Larsson som med härlig inlevelse berättade om Gustav Vasas leverne och historien om hans liv.

- Blomma överlämnades till Olle och varmt tack riktades till honom samt till kaffe- och lotterikommittéen.

- Nästa månadsmöte 4 oktober 2019.
Vid minnesanteckningarna/ Margaretha Sörensen