Månadsmöte den 21 januari

Årsmöte

• Thage Andersson och Erland Anersson

SPF Seniorerna Berga har haft årsmöte i Missionskyrkan, Lagan. Ca 90 medlemmar hade mött upp.
Mötet inleddes med att Bruno Edgarsson höll en parentation över medlemmar som avlidit under året. Parentationen inramades av vacker musik och stämningsfulla dikter.
Erland Andersson, som varit engagerad och uppskattad ordförande, avgick och Thage
Andersson valdes till ny ordförande. Anita Högvall och Lena Ivarsson valdes in som nya
ledamöter i styrelsen.
Föreningen fick under våren 2021 anpassa verksamheten efter Coronarestriktionerna och medlemmarna försökte i möjligaste mån träffas utomhus. Uppskattade promenader
anordnades var fjortonde dag på olika platser med lokala guider. Promenaderna avslutades med medhavd fika.
Boulespel, bowling, bordtennis och kortspel har pågått under året. Duktiga spelare har
deltagit i tävlingar och mästerskap.
Strax före midsommar bjöd föreningen på uppskattat och välbesökt våffelcafé vid
Hembygdsstugan i Lagan.
Under hösten kunde medlemsmöten åter hållas inomhus. Upptakten blev i Bolmsö
Bygdegård, där Bolmsö Old Stars och Iréne ”Piaf” Olofsson underhöll med musik, sång samt återblickar på Piafs liv.
På andra möten under hösten lyssnade man på Christoffer Ezcos från Kalmar, trubadur
Tommy Persson från Tolg samt Trasthen och Stahren från Ryd som bjöd på musikkryss.
Föreningen har även gjort bussresa till Hönsalottas luffarmuseum, ätit en välsmakande
kalkonmiddag på Ryssbygymnasiet samt julbord på Lagadalens restaurang.
Årets sista aktivitet blev Luciafirande med Kullerbyttans Förskola.
Årsmötet avslutades med kaffe och smörgåstårta samt lotterier.
Planerade aktiviteter inför våren är fortsatta promenader varannan vecka, månadsmöte den 21 mars med Inge Fredén som sjunger och spelar, sagotanten Siv Svensson som kommer på mötet den 19 april samt Hans Bild med 5 gubbar och ett dragspel som kommer den 16maj.
Aktiviteterna bordtennis, bowling, boule och kortspel återupptas och under våren planeras också en bussresa och någon kulinarisk upplevelse.

Vid pennan
Lena Ivarsson