Månadsmöte april

Medlemsmöte den 17 april.

• Henrik Widegren

Månadsmöte med Lundabesök av Henrik Widegren.

Henrik Widegren, läkare och en av experterna i TV-programmet Fråga Lund, gästade SPF Seniorerna Berga på månadsmötet den 17 april. Ämnet han kåserade kring var ”Skrattets läkande kraft”. Ca 140 personer, såväl medlemmar som andra pensionärer, hade mött upp för att lyssna.
Widegren menade att ett gott skratt påverkar vår hälsa positivt på flera sätt. Det ökar energiförbrukningen, sänker blodtrycket och minskar risken för hjärtinfarkt, förbättrar troligen immunförsvaret, motverkar stress och är smärtstillande. Kanske kommer läkare i framtiden att skriva recept till sina patienter att de ska titta på komedier på samma sätt som man kan få recept på motionsaktiviteter, funderade Widegren. Han bjöd på tokroliga exempel från läkarjournaler och lockade publiken till många skrattsalvor. Han sjöng också några sånger till eget gitarrspel.
Efter Widegrens uppskattade framträdande serverades kaffe och smörgås. Ordförande Thage Andersson berättade om aktiviteter under Folkhälsoveckan 8 – 11 maj. På måndagen den 8 maj kommer det att ges information om kost, ergonomi och yoga, på tisdagen får vi en guidad rundvandring på koloniområdet i Ljungby, på onsdagen blir det tipspromenad runt Vällingasjön i Dörarp och på torsdagen blir det promenad längs Bergastigen i Lagan. Tisdag och torsdag eftermiddag under den veckan finns också möjlighet att prova på boulespel.
Erland Andersson informerade om en teaterresa med buss till Vallarna i Falkenberg, planerad till den 6 augusti. Då det fortfarande finns platser kvar kan intresserade kontakta Erland för att boka plats.
Månadsmötet avslutades med dragning av lotterierna.

Med penna Lena Ivarsson