Höstupptakt på Bolmsö den 19/8 2019

• Höstfärger
  • Erland Andersson hälsar mötesdeltagarna välkomna.
  • Mötesdeltagare.
  • Edward C Johansson
  • Tack för ikväll!
  • Delar av kökspersonalen.
  • Höstfärger
  • Erland Andersson hälsar mötesdeltagarna välkomna.
  • Mötesdeltagare.
  • Edward C Johansson
  • Tack för ikväll!
  • Delar av kökspersonalen.

SPF Seniorerna Berga har haft Upptaktssmöte 19:e Augusti i Bolmsö bygdegård Sjöviken för ca. 130 närvarande. Ordförande Erland Andersson hälsade både gamla och 4 nya medlemmar välkomna till höstens upptakt. Han hälsade sedan välkommen till underhållaren Edward C Johansson från Våxtorp, som sjöng Country & Rock´n Roll – för alla åldrar! Trots sin unga ålder har Edward redan synts på countryfestivaler, äldreboenden och delat scen med bland andra Hasse Andersson, Little Gerhard och Elvis gitarrist – James Burton. Edward har rest och turnerat genom USA och vandrat i rockens och countryns musikaliska fotspår. Ett program för alla som gillar Elvis Presley, Jim Reeves, Johnny Cash, Hank Williams m fl. Det verkade väldigt uppskattat. Därefter väntade Kasslersallad från K. G Waldemar i Södra Ljunga, till det bröd och dryck. Erland informerade om höstens verksamhet, bland annat studiebesök. Torsdagen den 5:e september, besöker vi Värmeverket i Ljungby, max 50 personer, anmälan till Erland. Den hemliga resan den 10:e september är fullbokad sen länge. Den 11:e september är det trafikdag för Kronobergsdistriktet i Åsedatrakten. Medlemmar som tillkommit under 2018 och 2019 är inbjudna till erfarenhetsutbyte på Slussen Lagan, anmälan till Erland. SPF Kronoberg anordnar 3 dagars julmarknadsresa till Stadhe i december och en resa till Holland i slutet av april. Efter en tids oklarheter om bowlingbanan i Sunnerbohallen, har det nu blivit klart att vi behåller tiden på fredagar em. Boulen fortsätter ute så länge som vädret tillåter, sedan spelar vi inomhus i Berghem på torsdag fm.
Bordtennis blir det i Vittaryd, och kortspel på Slussen, med början 24:e september. Vi fick också en redogörelse över de frågor som kommer att behandlas på nästa KPR-möte. Den 16:e September är vi åter i Missionskyrkan Lagan. Då kommer husfrun på Huseby, Lisbeth Ericson att berätta om STAVA, STINA och FLORENCE.
Det bjöds därefter kaffe och hembakad kaka. Erland tackade alla närvarande samt dagens funktionärer som arbetat med fika och lotterier.
Tidigare i sommar har vi tillsammans med SPF-Föreningarna i Ryssby och Lidhult/ Vrå besökt Kyulenstierna utomhusteater i Kalmar Där spelades en fars som gjorde publiken tårögda av skratt. Robert Gustavsson och Mikael Thornving hade de ledande talrollerna, men den som drog störst uppmärksamhet till sig var Ola Forssmed, som med akrobatik och mimik spelade rollen som medvetslös privatdetektiv, Vädret var varmt, men nyckfullt Det var uppehåll under första akten. Sedan släppte åskan loss med en kraftig regnskur som ebbade ut lagom till att andra akten började. Middag åt vi i Pukeberg på väg till Kalmar, och det blev kaffe och smörgås på väg hem, det blev en heldag.