Referat från invigningen av Furubyleden 2 juni

Invigning av Furubyleden 2 juni

Söndagen den 2 juni var det dags att presentera första delen av Furubyleden. De flesta i socknen och intill liggande socknar var inbjudna.

Efter flera års förberedelser och insamling av historia om leden och dess omgivning..  Vi hade två stora tält uppmonterade, ett vid Nykvarn och ett cirka 1 700 meter norrut längs det gamla industrispåret. Vid den norra delen togs gästerna emot till tonerna av Violas durspel. Här fanns tre guider som tog med sig grupper på vandring ner till Nykvarn under cirka 30 minuter. Under vandringen gavs information om hela spåret från Attsjö till Åryd och historik runt spåret. Det fanns också möjlighet att åka häst och vagn i båda riktningarna, vilket väl utnyttjades. Vid Nykvarn underhöll O’Hugo med passande musik. Det bjöds på korv med bröd och de som tagit med sig kaffekorgen kunde njuta av de vackra vattenspeglarna på platsen. .Trevligt för oss arrangörer är de många berömmande ord vi fått, vilket vi tackar för.

Bilder från invignignen klicka här

Svar tipspromenad 2024-06-02.pdf