Månadsmöte den 20 mars 2018

• Lotter till salu vid entren
  • Den nya kören "Sjung och le" under ledning av Lottie Jernberg Bergman
  • Bengt Swahn tolkar rättsfrågor angående parkering.
  • Hans Karlsson informerar om pensionärspoolen
  • Lasse Möller talar om boule
  • Örjan Larsson informerar om stundande företagsbesök
  • Den nya styrelsen presenteras
  • En månghövdad publik
  • Lotter till salu vid entren
  • Den nya kören "Sjung och le" under ledning av Lottie Jernberg Bergman
  • Bengt Swahn tolkar rättsfrågor angående parkering.
  • Hans Karlsson informerar om pensionärspoolen
  • Lasse Möller talar om boule
  • Örjan Larsson informerar om stundande företagsbesök
  • Den nya styrelsen presenteras
  • En månghövdad publik

SPF Seniorerna i Ljungby, mars månadsmöte på Grand i Ljungby.

Ordförande Gun Oscarson hälsade de många medlemmarna, informatörer och dagens humoristiska modesvisning från Nilsagårdens Nostalgi Museum välkomna.

Kören "Glada röster" underhåller numera som kören "Sjung och le". Ny körledare är Lottie Jernberg Bergman och ackompanjatör är Solveig Lameksson. Vi fick höra ett antal välkända och glada visor. Tack för sång och musik!

Bengt Swahn, vår trafikinformatör, relaterade ett parkeringsärende som gått genom "hela rättsprocessen". Slutsatsen blev att det inte alltid är lätt att tolka vilka regler som gäller vid parkering. Vi fick rådet att noga läsa tilläggsskyltar då vi parkerar våra bilar.

Pensionärspoolens Hans Karlsson informerade om den hjälp vi kan få med de flesta "småjobb" vi inte klarar själva. Det kan vara inom hemmet, trädgården och inom olika yrkesområden. Som pigg pensionär kan vi få jobb på motsvarande sätt. Vi kan välja en omfattning som passar oss.

Alf Englund presenterade många lockande resmål; Berlin och Dresden i maj, Norge i juli, "Poppe, krukor och småkakor", Gunnebo slott i augusti. Alf hade också en eftermiddag Rådberg och Robertsson. Glöm inte dagbio 29 mars kl 14.00.

Studie- och industribesök arrangeras till Ikéa museet, ATAB Trappan och Swepack. Antalet platser till respektive besök är begränsat. Först till kvarn gäller. Vill du vara med så hör av dig till Örjan Larsson.

Lasse Möller vill ha kontakt med er som är intresserade av boule. Följ föreningskontakt för information.

Ordföranden presenterade nya styrelsen.

Liselotte Bengtsson visade mode från sitt "Nilsagårdens Nostalgi museum" i Strömsnäsbruk. Kläder och skor var från början av 1900 och fram mot 1950. Hattar var tillverkade av henne själv där hon utgått från gamla hattar. Liselotte hade hjälp av damer och herrar som bjöd på sig själva och visade hur man kunde klä sig i eleganta kläder och romantiska sovplagg förr. Herrarna var lite mer robust påklädda även för natten. Allt under trevlig dragspelsmusik.
Nästa månadsmöte är den 20 april.

Britt-Marie Zeylon