Höstterminens första månadsmöte den 20 augusti

Elizabeth Thoor hälsade alla 85 besökande medlemmarna välkomna till höstterminens första månadsmöte.
Hon informerade om vissa planerade aktiviteter under hösten.
Den 23/9 gäller en resa till halmstadtravet. Vi avreser från busstationen kl 10.00. 350 kr kostar alltsammans och i detta ingår resa, guidning och lunch. Anmälningslista finns på nedre plan. Betala helst med swish till SPF 1232844645 senast den 20/9. Har du inte swish betalar du kontant med jämna pengar i bussen.
Vi försöker ordna en studieresa till ”romfabriken” i Strömsnäsbruk under hösten.
Längre fram i höst blir det även ”Kalkonmiddag” och ”Julbord” förstås.
Vi återupptar de gemensamma fredagsluncherna och träffas den 30/8 på Jenny Wok kl 13.00.

Så var det dags för allsång. Wivan Blomster och Lottie Bergman ledde oss alla i några kända visor såsom Ann-Caroline och Rosa på bal.
The Heather Villige Band intog scenen. De består av herrarna Michael Axelsson, Magnus Rydh, Björn Landström och Roger Lydén. Att heather betyder ljung hade vi tagit reda på så det var alltså ett riktigt Ljungby-band vi hade framför oss. Michael, som är gitarrist och sångare berättade att bandet startade för 20 år sen. Deras passion är att spela amerikansk country, samt svensk folkmusik. ”Svenska och amerikanska landsortssånger” var temat för dagen.
Michael och bandet framförde låten ”Du vet att jag är här”, där han skrivit text och musik själv. En annan klassisk kentuckymelodi av Tom Brine framfördes med den svenska textöversättningen av Michael, ”Pappa, kan du inte ta mig tillbaka till bäcken där paradiset är?”. Sånger som sedan följde var bl.a. Leon Paynes ”Last highway”, någon titel av Hank Williams och Chuck Berrys ”Help me Information”. Att många schlagers på 60-talet hade hämtats från amerikansk country gav man exempel på genom att framföra Gunnar Wiklunds ”Han måste gå”. Ett exempel på en helsvensk folksång som framfördes var Dan Hylanders ”Clown i nya kläder” eller titeln ”Kom hem igen”, som vi är mer bekant med. Som avslutning framfördes sången ”Railroad working song” med rötter från 1800-talet, men som spelades in 1923. ”Take this hammer” känner vi säkert igen.
Publiken imponerades storligen av gruppens framförande, vilket applåderna gav vid handen. Michaels sång, kompgitarr och presentation var ypperlig, Magnus Ryds sologitarr med de låga tonerna i melodislingorna var en njutning för våra öron. Tankarna gick till Johnny Cash som jämförelse. Säkra musiker var Björn Landström vid trummorna och Roger Lydén vid elbasen.
Tänk att vi har ett så professionellt countryband i Ljungby!
Lena Finnhult tackade av bandmedlemmarna med varsin burk ljunghonung prydd med en kvist ljungblomma. Vad kan passa bättre till Heather Village Band?
På nedre plan bjöds sedan på kaffe, kanelbulle och kaka. Som vanligt är trevnaden stor när man träffar vänner efter ett långt sommarlov. Lotterivinsterna bidrog även dem till att muntra upp stämningen.
Ordföranden Karin Bondesson tackade alla som hjälpt till att göra dagen så trivsam. Nu ser vi fram emot kommande månadsmöten och alla andra aktiviteter.
/Ove Finnhult