Gemla 6 oktober

Vi var 26 medlemmar som åkte med Tingsryds Buss på studiebesök till Gemla den 6 oktober. När vi kom fram till Hembygdsgården välkomnades vi av Ola Aronsson. Efter en god förmiddagsfika begav vi oss en trappa upp, där vi fick en föreläsning om Pär Lagerkvist av Gudrun Runesson. Vi avåt en god lunch på Villa Gransholm. Sen hade vi medlemsmöte, där de närvarande fick information om vad som hänt och vad som händer i föreningen. Efter kaffet åkte vi återigen tillbaka till Hembygdsgården och Leksaksmuseet. Ola berättade om hur leksakstillverkningen kom till Gemla i början på 1900-talet. Det var många av oss som kände igen leksakerna. Innan vi åkte hem till Tingsryd besökte vi Härensås Gårdsbutik, där man bl.a. kunde köpa ostkaka och andra mejeriprodukter.