2023-04-27 Vårvintermöte

SPF SENIORERNA-Rönnen i Piteå, har hållit sitt första medlemsmöte och med tanke på årstiden, vårvintermöte.

Mötet öppnades av ordförande Lisbeth Lindmark, som hälsade oss alla välkomna och extra välkommen riktade hon till föreningens nya medlemmar. Därefter lämnade hon mikrofonen till Sonya Thelin Nilsson, som representerade ansvarsgrupp Hortlax. Hon inledde med att få publiken med på en växelvis sång. En av Birgitta Petterssons krönikor lyftes också. Sonya hade lagt ut ett dokument på borden, där det blev tillfälle att föreslå aktiviteter av varierande slag. Närmast är gökotta på kristi-himmelsfärdsdag 18 maj i samarbete med Norrfjärdens församling.

Den efterlängtade lunchbuffén serverades, den består alltid av en fisk- och kötträtt. Under måltiden, kunde man vid borden höra berömmande uttryck om den utsökta maten. Efter den, var det underhållning på programmet. För P-T läsares två bekanta namn, Ivar Johansson och Gunnar Westergren stod för den musikaliska underhållningen. Ivar, som kommer från Lauker spelade dragspel och Gunnar, med fiol, gitarr, ukulele och munspel kommer ursprungligen borta Plass´n. Det vill säga Arjeplog. De har ett musikaliskt brett program, i deras rekvisita fanns ett porträtt av Hjalmar Sandberg, som i sin tur hade gjort en keps från Lastbilscentralen till sitt kännetecken. I början av dagens framträdande, spelades en dansmelodi av Hjalmar. Gunnars instrumentuppsättning gjorde att han och Ivar presenterade en musikunderhållning av hög klass. Efter underhållningen var det dagning på lotteriet och när vinsterna hittats av vinnarna, tackade ordförande Ansvarsgrupp Hortlax för det trivsamma mötet. Innan man skildes för dagen, sjöng man tillsammans Carl Antons ”Nu går sista visan”

Text och bilder: Bertil Berglund