Ordförande har ordet...

”Pensionärernas paradis finns i Piteå"

"Pensionärernas paradis finns i Piteå" så skrev Expressen för ett antal år sedan. Några år senare rapporterade Fokus att Piteå kommun är den kommun i landet som ger bäst livskvalité när man också räknar in huspriserna.

Paradis + livskvalité då kan det inte bli bättre!

När det vara dags att ta ut min pension, så tog jag och min lilla hund Smilla och köpte ett hus i Piteå. Flytten gick från Katrineholm, där jag arbetade som interncoach och metodutvecklare för vård- och omsorgsförvaltningen i 5 år. Före det arbetade jag som dyslexi- och specialpedagog på Komvux i Flen och Örnsköldsvik. Nog med tillbakablickar!

Vad gör man då som nyinflyttad i Piteå?
Jo, man går med i SPF Häggen så klart.
Ett fantastiskt enkelt sätt att lära känna trevliga människor och dessutom kunna delta i en mängd varierande aktiviteter.
Det är som nybliven pensionär DU ska gå med i SPF! För det är nu som du orkar vara med och "kratta manegen" och påverka utvecklingen inom bl.a. vård och omsorg.

Viktiga frågor för mig är:
BOENDE
Att det utvecklas nya boendeformer för 55+
PENSIONSSYSTEMET
Att ett nytt pensionssystem införs istället för detta lappande och lagande av ett 25 år gammalt system. Det måste löna sig att ha arbetat!
DET LIVSLÅNGA LÄRANDET
Att se till att dagens pensionärer får möjlighet att "hänga med" i digitaliseringen
ENSAMHET
Att vi tillsammans kan hitta formerna för att minska ensamheten i Piteå
AKTIVITETER
Att hitta möjligheter till nya mötesplatser för seniorer, som nyligen lämnat arbetslivet.
Att utveckla och förnya våra medlemsmöten

UPPMANING: Kom och var med och påverka! Hur vill du att HÄGGEN ska bli "din förening"? Och framför allt kom med och ha KUL

Hälsning från svampskogen!
Sara Dahlberg