Historiskt

SPF Seniorerna Mörrum startades våren 1994.

Bilden ovan, Arne Tenland vid 20-årsjubiléet.

Föreningens månadsmöten har sen start hållts i Ådalskyrkans café förutom några gånger på andra platser.

Föreningen tillhör SPF Seniorerna, tidigare Sveriges Folkpensionärers Riksförbund och Sveriges Pensionärsförbund, en politisk och religiöst obunden intresseorganisation för pensionärer. Förbundet bildades 1939.

Föreningen firade sitt 20-års jubileum i restaurangen vid Kungsforsen i Mörrum. Arne Tenland gav en kort minnesbeskrivning och Jonathan underhöll. PRO Mörrum och SPF Bodekull uppvaktade.  Förtjänsttecken delades ut av ordförande Björn Nylén.

25-årsjubileet firades på Svängstakrogen. Under buffén underhöll Fyra Skägg. SPF-distriktet och SPF Bodekull uppvaktade föreningen. Ordförande Björn Nylén uppvaktade tidigare ordföranden Erik Henriksson med en blombukett eftersom Erik fyllt 90 år under året.

Björn Nylén, ordf. och Erik Henriksson, f.d. ordf.

2020 slog Coronapandemin till, vi hann ha årsmöte innan alla program och aktiviteter måste ställas in/skjutas på framtiden. I stället för att öppna en konversation med något om vädret blev det "har du fått vaccin än?" som första fråga. Seniorer (70+) fick förhållningsorder om att isolera sig, inte träffa folk utanför närmaste familjen, försöka få någon yngre att handla åt sig osv. Livet förändrades, speciellt för Seniorerna.

Årsmötet 2021 kunde (tredje gången gilt) hållas i Forneboda Klubbstuga den 15 juli. Juli 2021 planerade vi för en höst nästan "som vanligt", månadsmöten varje månad och ytterligare aktiviteter - alla genomförda enligt Folkhälsomyndighetens regler. Vi såg alla fram emot att kunna träffas igen.

Under 2022 ökade aktiviteterna med ett antal studiebesök, många med gemensam måltid före eller efter. Månadsmöten genomfördes förutom i januari (inställt pga Corona). Folkhälsoveckan hade många aktiviteter, våra sponsorer var väldigt givmilda och ett antal vinster kunde lottas ut till de som deltagit i olika aktiviteter under veckan. Bussresan gick till östra Blekinge där vi blev guidade. Året avslutades med att barnen från Fritids i Mörrum kom och genomförde ett mycket fint program av nya och äldre julsånger. Inte mindre än ett femtiotal Lucior, tärnor, tomtar och pepparkaksgubbar deltog.

Året 2023 var vi tillbaka i full aktion. Inköpet av en hjärtstartare innebar även en kurs i hantering av den och i HLR (Hjärt- och LungRäddning). Året var fullt av aktiviteter, månadsmöten, vinprovning, studiebesök, Må Väl-gympa och promenader. Årets bussresa gick till Värnamotrakten med flera intressanta besök. Vi var i Kristianstad och såg en mycket bra föreställning av My Fair Lady. Nya medlemmar hittar till föreningen efter Corona-restriktionerna.

2024-06-13 firade föreningen sitt 30-årsjubileum genom att samåka till Listerlandet. Hälften fick en guidad visning på fiskemuseet i Hällevik och hälften lunch på Skutan i Nogersund, sen bytte grupperna plats. Guider var Åke Nilsson och Ingmar Lysell som berättad om fisket inte bara i Hällevik utan i övriga fiskelägen på Lister. Lunchen var stekt sill med potatismos och lingon, lämpligt när man lyssnat på hur viktigt sillfisket var. Sen intogs medhavda fikat i museet, guiderna berättade fler underhållande och intressanta berättelser, Roy läste från protokoll från startåret SPF Mörrum 1994.pdf som Blekinge Arkivet i Bräkne-Hoby plockat fram åt oss och en hälsning från ordförande Inga George som var utomlands. En av deltagarna sa att guiderna var så duktiga att berätta, trots att hon inte var intresserad av fiske så var berättelserna intressanta.