Ordförande/KPR/RPR konferens 10 sept.

Ett drygt fyrtiotal personer från distriktets föreningar hade hörsammat inbjudan till årets ordförandekonferens på Ljungskile folkhögskola. Konferensen ingår i en seminarieserie om seniorernas boendefrågor. Nästa tillfälle blir den 29 oktober.

• Mats Olsson

Syftet med konferenserna är att föreningarnas ordförande och KPR representanter skall få ett ökat underlag och kunskap för dialog och diskussion i hemkommunerna om vikten av bostadsplanering för den växande gruppen seniorer. Förhoppningen är att få fram en handbok för samtal på det lokala planet med seniorer, politiker, byggbolag, vård-& omsorgsföreträdare med flera.

Framtidsforskare Mats Olsson var inbjuden talare och presenterade ett digert material från flerårsstudien Pionjärsenior, utifrån sju enkätstudier som genomförts under åren 2019–2024.

Presentationen speglade bland annat behoven av boendets förmåga att fungera för gör-det-själv-hälsa, e-handel, hemsjukvård, m.m. Vi fick tänka till på frågor om utformning av bostaden utifrån vårdpersonalens, varu- och tjänsteleverantörers samt de boendes behov. Även utformningen av platser utanför huset-livet mellan husen för dessa grupper penetrerades i gruppdiskussioner.

Andra områden som berördes var verksamhetsutveckling när vård och omsorg flyttar hem, kvarboendeprincipen, den digitala klyftan bland seniorer, tekniksprången i hemmet, livsuppehållande prylar i hemmet och det gamla och nya bostadsbeståndet.

På eftermiddagen presenterade Solveig Zander, SPF Seniorernas förste vice ordförande och Ingrid Magnusson, ledamot i förbundsstyrelsen sin översyn av det nu gällande bostadspolitiska programmet. Tanken är att programmet ska vara ett stöd i SPF Seniorernas opinionsbildning och påverkan samt kunna användas som kunskapskälla och inspiration för diskussioner i boendefrågor i föreningar och pensionärsråd.

Ann-Christine rundade av dagen och tackade alla som kommit för visat intresse.