En härlig Jazzkonsert i Kville kyrka

Christel Kempton beskriver nedan hur hon upplevde Jazzkonserten med det norska bandet Magnolia Jazzband i Kville kyrka den 4 maj.

Foto: Leif Karlsson

Oj, vad det svängde i Kville kyrka!

Lördagen den 4 maj var en solig och skön försommardag i norra Bohuslän. Trots det var vi många som valde att tillbringa några eftermiddagstimmar inne i svalkan i Kville kyrka. Kyrkan, som räknas som en av landets största landsortskyrkor med sina 1300 sittplatser, tjänstgör ofta som en förnämlig konsertlokal, där man kan se och höra många kända artister. Denna dag var det Magnolia Jazzband från Norge som lockade en stor åhörarskara. Arrangemanget skedde genom ett samarbete mellan Tanums kommuns SPF-föreningar, d.v.s. Kvillebygden, Tanumsbygden och Tanumskusten.

Alla var välkomna, såväl ung som gammal. Man behövde inte vara medlem i någon pensionärsförening för att helt gratis få njuta av denna konsert, till stor del sponsrad av Sparbanken Tanum. Initiativtagare till evenemanget var Per Axel, "Pelle", Karlsson, ordförande i SPF Tanumskusten. Han hälsade publiken välkommen och berättade, att han under många år har lyssnat på bandet i såväl kyrkor som på jazzklubbar och festivaler. Han var glad över att nu kunna presentera orkestern för både ortsbor och tillresta gäster.

Magnolia Jazzband, som bildades år 1972 av trombonisten Gunnar Gotaas, har sju medlemmar, och man har turnerat i en mängd länder. Ett besök i New Orleans inspirerade till orkesterns musikstil, där man binder samman traditionell jazz med gospel och rhythm and blues. Tänkbart är, att namnet på gruppen kommer just därifrån. Magnoliaträdet förknippas ofta med New Orleans. Man kan säga, att orkestern liksom publiken bestod av en samling moget folk med en del yngre inslag. Det svängde rejält om bandet redan från de första tonerna, och man såg en mängd fötter som stampade takten, många huvuden som nickade i takt och även händer och armar som följde med i musiken. Ja, det var svårt att sitta stilla.

Georg Reiss, på klarinett och altsax, presenterade bandet och programmet på ett lättsamt och inspirerande sätt, och stämningen i Kville kyrka var trivsam och glad. Varje medlem i orkestern hade flera möjligheter att visa framfötterna i solon, och applåderna var många och hjärtliga. Morten Gunnar Larsen fick visa vad kyrkans flygel gick för, Andreas Dreyer stod vid sin "ståfela", en kontrabas, och Torstein Ellingsen jobbade på vid sitt trumset. Förutom Gunnar och Georg bidrog Anders Bjørnstad till blåssektionen med sin trumpet.

När man har konserter i kyrkor, brukar Magnolia Jazzband ha med både gospels och psalmer, och vi fick bl.a. lyssna på "Hallelujah, I´m walking with the King" och "Over in the Gloryland". I "O, store Gud" bjöds vi på rytmer i karibisk tappning. Lite lugnare låtar förekom också som t.ex. den vackra och eftertänksamma "So Soft Your Goodbye" och Nat King Cole-låten "Nature Boy", stämningsfullt framförd i ett sångsolo av banjo- och gitarrspelaren Børre Frydenlund. Efter slutnumret "Down by the Riverside" blev det stående ovationer från en entusiastisk publik, och vi bjöds på ännu ett vackert nummer, "Sus Fra Varaldskog".

Ja, det svängde verkligen i Kville kyrka denna vackra lördagseftermiddag. Och om någon undrar över det där med att ha en jazzkonsert i en kyrka ... Ja, visst passar det bra, när budskapet är gott och fyllt av glädje, och när åhörarna kan gå ut med ett ljust och upplyft sinnelag.