Skåneresan juni 2024

Margareta Schub sammanfattar en lyckad resa till Skåne.

Skåneresan 2024 En mulen och lite gråkall dag i mitten på juni avreste en nästan full buss med pensionärer från SPF-Tanumskusten på en 4-dagars rundtur i Skåne. Alla var förväntansfulla men hoppades på bättre väder.
Första besöket var gårdsbutiken på Öströö fårfarm i Åkalla bokskog. Där kan man köpa lammdelikatesser men också produkter av bär, frukter och kryddor i en stor välfylld lokal. I en annan vackert inredd stor lada säljs andra lamm- och fårprodukter som beredda skinn, gosedjur, kläder, mössor och väskor. Där finns också prydnadssaker av halm som majstänger i olika storlekar och utföranden och mycket mycket mer. I kaféet fick vi kaffe och smörgås med deras rökta lammkött.
Vi fortsatte söderut mot Kullenhalvön igenom Mölle mot Kullens fyr, belägen 78 meter över havet. Efter att ha färdats på raka vägar och platt mark, befann vi oss plötsligt på en serpentinväg med branta stup på sidorna. Målet var en utsiktsplats ovanför fyren. Vädret hade blivit bättre så vi hade en strålande utsikt över Skagerack. Tillbaka på slät mark stannade vi vid Kullagårdens värdshus där vi åt en god lunch. Höganäs museum KKAM (Keramik, konst, ateljé och museum) var nästa mål. Museet visar bland annat Höganäs keramiks tidigare tillverkning med utställningar, historia och filmvisning. Några av oss valde att besöka Orrefors-Boda Outlet. Efter en lång och händelserik dag var det nu dags att checka in för tre nätter på vårt hotell i Lund.

I Skåne finns många slott. En del är bebodda, andra är museer eller används på annat sätt. I vackert väder började vi vår andra dag med att bese Torups slott nära Malmö. Det är ett renässansslott ägt av Malmö stad. Slottet är obebott och används till representation och olika evenemang. Vi promenerade i den välskötta parken som omger slottet. Därifrån begav vi oss söderut till de två små hopväxta medeltidsstäderna Skanör och Falsterbo och Skanörs hamn med alla badhytterna utmed stranden. Resan gick sedan vidare utmed sydkusten till Sveriges sydligaste plats Smygehuk, 158 mil från Treriksröset.
Efter lunch utanför Ystad åkte vi tillbaka till Lund där en guide väntade på oss utanför domkyrkan. Vi lyssnade på klockspelet som drar igång klockan tre inne i kyrkan. Sedan vandrade vi med guiden genom Lund och hon berättade mycket om stadens byggnader och historia. Vandringen slutade framför den vita universitetsbyggnaden där manskören brukar sjunga på första maj. Vi hade nu ett par timmar egen tid att strosa i Lund innan bussen körde oss till hotellet och middagen.

Vår tredje dag började med ytterligare ett slottsbesök. Bosjökloster slott var ett nunnekloster på 1100-talet och ligger på en ö i Ringsjön. Det är Skånes äldsta slott och ägs sedan 1908 av familjen Bonde. Greve Philip Bonde köpte slottet och hans son Carl-Philip öppnade det för allmänheten 1962. Hans son Thord Bonde och dennes dotter med familjen bor nu på slottet, driver verksamheten där och sköter allt själva. Där finns kafé, restaurang och det ordnas konferenser, kurser samt olika evenemang. Slottet har årligen tiotusentals besökare. Vi togs emot av dottern Julia som guidade oss igenom nunneklostret och slottets månghundraåriga historia. Den 83-åriga greven tog sig smidigt fram på sin cykel, hoppade av och visades med stolthet sin örtagård och en 1000-årig ek.

Det börjar mulna på när vi efter en mil närmar oss nästa mål: Fulltofta storkhägn. Storkarna försvann från Skåne för några år sedan bland annat på grund av utdikningar som gjorde det omöjligt för storkarna att häcka och hitta föda. År 1989 startade Naturskyddsföreningen ett projekt för att försöka få tillbaka en storkstam. Det importerades 50 storkpar från Polen som har många vilda storkar med flyttningsgener. Det lever nu ett 30-tal storkpar i hägnet och när ungarna blivit vuxna ringmärkes de och skickas ut och får hitta nya boplatser. Storkarna äter bara animalisk föda och de får fisk och små tuppkycklingar. Ungarna matas med småfisk. En tam stork vid namn Herman väntade på mat och när guiden slutligen kastade tuppkycklingar till honom fångade han dem i luften. När vi lämnade storkarna började det regna och det fortsatte resten av dagen.

Ravlunda kyrka och kyrkogård där Fritiof Nilsson Piraten och Olle Adolphsson är begravda tittade vi på från bussen på grund av regnet. Även de stora äppelodlingarna runt Kivik med låga träd som tuktats i lagom höjd för handplockning såg vi från bussen. På en rastplats i närheten av Brösarps backar fick vi busslunchen korv och bröd som nu blivit tradition och som många väntat på. På grund av regnet fick vi sitta i bussen och äta och reseledarna sprang fram och tillbaka med korvar, bröd, senap, ketchup och dryck. Reseledarna är de som deltagit i kursen ”Lär och res” och som ju förutom att ha planerat och ordnat resan, också berättat och underhållit i bussen. Nu blev de dessutom serveringspersonal och det tackar vi extra för. På hemvägen gjorde vi ett kort uppehåll vid Glimmingehus och körde sedan direkt till Lund och middagen på hotellet.
Den sista dagen på vår resa var ännu för många den mest spännande dagen eftersom vi åkte till Ven som var okänt för de flesta. Solen strålade när vi tog färjan från Landskrona och efter 30 min steg vi iland och möttes av en guide och två mindre bussar. Dessa går i trafik på ön som är 4,5 km långa och 2,6 km breda. Ven har 350 invånare varav 300 är pensionärer enligt guiden som också är pensionärer och bor på ön. På somrarna ökar befolkningen och priserna på villor har stigit precis som i Bohuslän. Turisterna är många och på en äng som vi körde förbi stod 3000 gula uthyrningscyklar redo att tas i bruk. Guiden tog oss först till en avkristnad kyrka som nu är ett museum tillägnat Tycho Brahe, en astronom som levde på Ven. Därefter besökte vi Tycho Brahes underjordiska observatorium Stjärneborg, lämningarna av hans slott och slutligen Sankt Ibbs kyrka. Besöket på Ven avslutades med en god lunch på Backafallsbyns restaurang innan vi tog färjan tillbaka till Landskrona för fortsatt resa hem till Bohuslän. Tack för ännu en fantastisk resa med SPF Tanumskusten!