Dalslands kanal

Den 28 maj reste 45 medlemmar i förening till Håverud för att göra en resa på Dalslands kanal. Efter ett stopp i Brålanda för fika gick resan vidare till Håverud där det var dags att gå ombord på båten Storholmen. Efter fem slussar kom vi fram till sjön Åklången. Efter ytterligare några slussar var vi framme vid sjön Råvarpen. Under lunchen passerade vi ytterligare några slussar, sammanlagt 11 stycken innan vi var framme vid Baldersnäs för ett kort stopp.

Över Laxsjön och fram till ytterligare 5 slussar innan vi var framme i Bengtsfors.

De två sista slussarna med slussvakten som följde med hela vägen med bil för att öppna slussarna. Vi kom fram till Bengtsfors efter en dag på kanalen med lugnt väder och solsken. Den mycket uppskattade turen slutade med ett stopp på Dahls konfektyrer.

Text och foto: Gunnel