Feskekörka

Med chartrad buss gav sig 30 förväntansfulla medlemmar av till Göteborg och den nyinvigda Feskekörkan för guidad visning och lunch den 22 maj 2024.

År 1870 lämnade J. J. Ekman, ledamot av Göteborgs stadsfullmäktige, förslaget att bygga en fiskhall. Fyra år senare öppnades fiskhallen och ersatte Flåten i Rosenlundskanalen. Aritekterna var Victor von Gegerfelt och Krüger & Westerberg. Inspirerad av nygotik och stavkyrkor, blev den en ikon för Göteborg. Efter flera renoveringar stängde den 2020 för en omfattande upprustning och öppnades igen i maj i år så vårt guidade besök hamnar alldeles inpå detta tillfälle. Här kan du köpa fisk och skaldjur eller äta en havsinspirerad måltid. Dagens fisk var rödtunga på Lilla Åstol. Uteserveringen är under färdigställning.