Tomas Tengby – så går det till att göra radio- och TV-program

Vid vårt medlemsmöte den 10 november i Ekenkyrkan, Kållered, var vi nästan 80 medlemmar som kommit för att lyssna på Tomas Tengby. Mötet inleddes som vanligt med att ordförande, Peter Jansson, hälsade alla välkomna. Peter informerade om inbjudan till en resa till Helsingfors gemensamt med Strömstararna. Därefter serverades kaffe, smörgås och kaka, som vår duktiga festkommitté i köket ordnat.

Så var det dags att hälsa vår gäst journalisten Tomas Tengby, som arbetat på radion och TV i nästan 50 år. Han började som 17-åring på radion. Idag hörs han i programmen ”Ring P1” och ”Meny" i Sveriges Radio P1. Han har gjort många olika program genom åren både i radion och TV. Tomas visade också några små klipp från inspelningar i TV med ”Mat med Tina”. Idag är tekniken för inspelningarna förändrad och kräver bara en reporter som spelar in med mobilkamera mot att det förr kanske krävdes 5 personer. Det är också billigare idag mot tidigare både med teknik och färre personer som gör inslagen. Planeringen tar lång tid medan intervjun tar mycket kortare tid och att klippa dubbelt så lång tid. Det var en mycket trevlig information och berättelse som Tomas Tengby gav.

Avslutningsvis var det lottdragning med vinstutdelning. Nästa medlemsmöte är den 8 december i Johanneskyrkan. Då behövs anmälan eftersom en jultallrik serveras.

Text och bild: Maj-Britt Fröberg