Sophies Elkans författarskap och hennes vänskap med Selma Lagerlöf

• Festkommittén i full auktion

Vid vårt medlemsmöte 7 april i Ekenkyrkan i Kållered kunde vi välkomna 6 nya medlemmar till vår förening. Vår ordförande Peter Jansson startade med att hälsa alla välkomna och gav information om kommande aktiviteter. Den 12 maj firar SPF Sagsjön 30 år med att bjuda in till Golfklubben i Lindome. Det kommer att serveras en god middag och musikanten Kenneth Holmström spelar upp. Aktivitetsgruppen informerade om flera kommande resor i vår och sommar och andra aktiviteter. All information om detta sänds ut via mejl och finns på vår hemsida.

När det blev dags för kaffe mm överraskades vi av vår festkommitté i köket, som bjöd oss på en mycket god påskbuffétallrik och påskbakelse.

Till dagens möte gästades vi av Marie Hjalmarsson Engelke som forskat och skrivit böcker om Sophie Elkans liv och vänskap med Selma Lagerlöf. Marie berättade mycket fängslande och trevligt om Sophie Elkan och hennes författarskap. Sophie Elkan bodde i Göteborg och vistades dessutom mycket på Nääs slott, som tillhörde familjen. Hon föddes 1853 och dog 1921. Hon var gift med Nathan Elkan och fick en dotter med honom. Sophie Elkan blev änka vid 27 års ålder då maken avled, även deras lilla dotter dog samma år. Sophie Elkan och Selma Lagerlöf möttes i januari 1894 och hade därefter en nära kontakt genom brevväxling och resor de gjorde tillsammans.

Avslutningsvis blev det lotteridragning. Nästa gång vi ses blir studiebesöket på Liseberg 28 april och därefter jubileet den 12 maj.

Maj-Britt Fröberg