Hemliga resan 1 juni

Denna resa gick i Evert Taubes fotspår med Lilla Bandet som stod för resan Johan var chaufför och Ulrika reseledare.

En trevlig lokal guide Knut boende på Flatön kom ombord på bussen och var med oss hela tiden på ön. Han hade mycket roligt att berätta från åren då Evert bodde på Ängön. Nedan en bild på på Knut och en minnesten över Evert.

Kaffe och fralla serverads av Flatö-Malö Hembygdsförening i deras föreningslokal mycket gott och trevligt. Evert bodde under sin tid på ön hos Anders och Hulda. Deras barnbarn Ros-Marie på bilden nedan kom och berättade för oss om händelser som hon fått till sig från sin mamma Ingeborg. Vi fick även höra henne sjunga en av alla Everts visor.

Därefter undehöll Lilla Bandet oss från denna låtskatt som finns efter Evert. Vi hade också möjliget att sjunga med så mycket vi orkade och ville. Det är inte så ofta man sjunger allsång en torsdagsförmiddag var vi överens om.

Därefter kunde vi besöka handelsman Flinks grav, en tur till kyrkan

Sonja står och funderar vid skylten vart hon skall gå

Ett besök i det gamla skolan som invigdes 1871 och upphörde 1960 fick oss att minnas hur det var när vi började skolan. Ni kommer väl ihåg dessa härliga planscher som fanns på vår tid.

Därefter gick färden över till fastlandet igen och vidare till Ellös där en god middag väntade oss.

Nästa stopp var på Tavlebords Honungsgård där vi fick lära oss av Helge

om bin och deras livsviktiga betydelse både för miljön och för oss människor. I visningskupan fick vi studera livs levande bin bakom plexiglas.

På hemvägen hade Ulrika ett musikguiz till oss, naturligtvis handlade det om Evert Taubes visor. Det var som ett litet läxförhör från allt vi fått veta under dagen. Vi tackar Resemakarn, Ulrika och Johan för en trevlig dag.