Bokonferens 20 november 2018, Kungälv

Konferensen bjöd på flera intressanta och viktiga inslag.

Innehåll:

1. Bostadstillägg, Pensionsmyndigheten
  2. Bra boende för seniorer, SPF
  3. Modeller för seniorboende, Riksbyggen
  4. Hogslätts Vänboende
  5. Tillgänglighetsanpassning av befintliga bostäder, SPF

1. Bostadstillägg, Pensionsmyndigheten

Annika Ljungqvist från Pensionsmyndigheten: I dag får ca 290.000 bostadstillägg. PM har regeringens uppdrag att nå de ca 100.000 personer som har rätt till bostadstillägg, men ej utnyttjar möjligheten. Möjligen p.g.a myter om hur svårt det är att få tillägget.

Detta sker genom ett 100-tal informationskontor över landet. Samt med broschyrer och presentationsmaterial i form av bildspel med kommentarer. Här förlitar PM sig på att pensionärsorganisationerna tar på sitt ansvar att föra informationen vidare. På detta sätt når man inte 2/3-delar av pensionärerna. Kanske till och med de som i allra högsta grad berörs av Bostadstillägget.

Kan information till våra medlemmar sprida kunskapen vidare till "ickemedlemmar"?

Bildspel

"Manus", (kommentarer) till bildspel

Pensionsmyndigheten, hemsida

Vår förening måste ta denna utmaning på allvar och genomföra information till medlemmarna. Kan dessutom medlemmarna föra informationen vidare till vänner utanför förenigen är det en bonus.

2. Bra boende för seniorer, SPF

Juri Lutz redogjorde för SPF:s utredning SENIORERNAS BOSTADSRAPPORT

Bostadsrapporten innehåller mycket information om läget och mynnar ut i fem bostadspolitiska krav:

1. ÖKA BOSTADSBYGGANDET OCH BYGG TILLGÄNGLIGT FRÅN BÖRJAN
  2. FÖRSVARA RÄTTEN ATT BO KVAR SÅ LÄNGE MAN ÖNSKAR OCH DET ÄR MÖJLIGT
  3. STÄRK STÖDET FÖR ATT BYGGA TRYGGHETSBOENDEN
  4. TÄNK PÅ SENIORERNA NÄR BOSTADSBESTÅNDET RENOVERAS
  5. SÄNK FLYTTSKATTEN

JL nämnde också "Skuldkvoten" (Lånetak = 6 x årslön) som ett av hindren för flyttkedjan.

Fredrik von Platens OH  beskriver ett antal möjligheter (med exempel) på alternativa boende och upplåtelseformer.

JL hänvisade också till Senioren nr 3 2018, med tema "Nya sätt att bo" (sidorna 18-28).

JL presenterade ett digert material som inte låter sig sammanfattas på några rader. Det får mer ses som studiematerial. FvP:s teser om alternativa projekterings och entreprenadformer kräver ett stort engagemang, kompetens och stor uthållighet från de tilltänkta hyresgästerna.

3. Modeller för seniorboende, Riksbyggen

Katarina Hillberg och Jesper Lundell redogjorde för Riksbyggens modeller för seniorboende i form av kooperativa hyresrätter respektive bostadsrätter för 55-plussare kallat Bonum.

Riksbyggens presentation

Bildspelet talar för sig själv. Bra med alternativa former för boende.

4. Hogslätts Vänboende

Hogslätts Vänboende är en kooperativ hyresrättsförening som har byggt ett hyreshus i Gerlesborg, med tolv lägenheter och ett gemensamt allrum.

Ett viktigt syfte var att åstadkomma ett boende, som är fritt från spekulation och som även människor med små inkomster ska kunna har råd med. Huset kom till som en byggemenskap med mycket obetalt arbete av medlemmarna och ett nära samarbete mellan föreningen, arkitekten och den lokala entreprenören.

Se mer på Vänboendets hemsida.

Generellt är det mycket som kan gå fel när man låter ett projekt växa fram organiskt. Det är bara att gratulera projektlednig, boende och inte minst entreprenören till ett lyckat projekt. Man kan notera att målgruppen inte var i huvudsak pensionärer.

5. Tillgänglighetsanpassning av befintliga bostäder, SPF

Juri Lutz och Monica Pålsson redogjorde för tillgänglighetsanpassning av befintliga bostäder.

Underlaget för resonemanget var:

Bostäder att bo kvar i - Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer. SOU 2015:85 (Läs åtminstone sammanfattningen).

Och som Monica Pålsson uttryckte det. "Utredingen är som hennes bibel. Hade man agerat efter denna utredning så hade vi inte haft några problem i dag".

Monica Pålsson vurmade också för "Ada-projektet", en form av trygghetsbostäder (kollektivboende) i Göteborg. BiG/Kornet som är en av de större gemenskapsboendena i Sverige, står som modell. Se hemsida.

Som JL konstaterade så är den stora delen av alla hus redan byggda. Hur skall man då få kommuner, fastighetsägare och byggherrar att agera utefter utredningens intentioner? Ett tryggt boende för äldre kan skjuta upp särskilt boende i flera år och innebära stora kostadsbesparingar. Kostnader för anpassning är i realiteten investeringar.

Mölnlycke 2018-12-05

Bengt G Bengtsson

(Eftersom inte rättstavningsfunktionen fungerar i brödtexten, ber jag om ursäkt för eventuella stafvel).