18 11 01, Månadsmöte med Råda Dragspelsklubb

Råda dragspelsklubb överraskade oss med en mycket bred repertoar, med många "örhängen". Tack för en trevlig musikstund.

Amatörvideo publicerad med RDK:s medgivande.

Mötet bjöd på Information och underhållning

Information

Gunnar Häggström välkomnade de 81 närvarande medlemmarna. Ett speciellt välkommen till en ny medlem, samt till Råda Dragspelsklubb. GH informerade om :

• Julbord på Bolåsa Värdshus. Kom mellan kl 13 och 13.30. Luciatrupp från Estetlinjen på Hulebäcksgymnasiet underhåller. Anmälan till Siv Hallberg siv.hberg@gmail.com tel. 031-88 22 11 (Kostnad 275 kr + för starkare drycker)
  • Fler deltagare önskas till Canastan, kontakta Christer Magnusson tel 031-338 02 55, 076-1703006

Claes Green informerade om att det finns några platser kvar på Ölprovning 1 o 2 (8 och 9/11) samt till andra besöket (27/11) på Fürstenbergska galleriet. Luciafirandet på Finnsjögården (11/12) har plats för fler. En luciatrupp från en förskola kommer att uppträda, samt en ny trubadur finns på plats. Det finns även platser på andra besöket (23/1) på Eggers. Se vidare om anmälan och kostnader.

Jan-Erik Johansson och Yvonne Allvin meddelade att:

Ullla Nordström meddelade att:

Ove Sjöstrand välkomnade alla till Fabriksvägen 13 fredag den 23 november kl. 13.13 på föredrag: Nya trafikregler och övriga trafiksäkerhetsfrågor 23 /11

Leif Allvin presenterade evenemangsgruppens program:

.

Underhållning

Leif Allvin presenterade Råda Dragspelsklubb, och tog sedan plats bakom trummorna.

Orkestern hade mobiliserat 17 musiker. Publiken bjöds på en del förväntad dragspelsmusik. Bland annat "Vals på Ängö", som tillägnades Mildred Wickström. Men framförallt överraskade den med en mycket bredare repertoar.

Det svängde ordentligt om "Crazy" men när orkestern kom loss i "Rock around the clock" så var publiken helt med på noterna och jublet steg mot taket.

"Blåset" gav en extra dynamik åt låtarna.

Utfallet i striden om svarta eller vita dragspel förblev obekant. Kanske blev det Remi.

Vi tackar Råda Dragspelsklubb för en trevlig musikstund.

Text och video: Bengt G Bengtsson

Bilder: Ove Sjöstrand