2019 05 11, Vintergäckens 35-årsjubileum

Över hundra SPFare samlades för att fira föreningens 35 års jubileum. Underhållning med två orkestrar: Tubakvartetten, trumpet, saxofon/klarinett, banjo och bakom en jättelik sousafon kapellmästaren själv, Bert Slättung och Mölnlycke blåsorkester med Markus Barske, Landvetterbo. Förtäring, dans, underhållning, kort sagt, ett riktigt jubileum.

Ett riktigt jubileum

11 maj 2019, en solig om än något kylig dag, samlades över hundra SPFare för att fira vår förenings, Vintergäcken, 35 års jubileum i Mölnlycke kulturhus. Vår mottagningskommitté tog emot oss i hallen och gav oss möjlighet att se den utställning som Hulebäcksgymnasiets estetlinje hade ordnat medan festgeneralen själv, Leif Allvin, såg till att allt blev i ordning i kaféet. Så släpptes vi in, lokalen var uppdukad med runda bord, blommor på plats, ballonger och girlanger i taket, till och med en discokula fanns på plats. Cider och baguetter bjöds vi på innan vi tog plats vid borden.

Som brukligt stod Anders Söderholm för förtäringen. På scenen var det förberett för första musikgruppen som snart tog plats.

Tubakvartetten, trumpet, saxofon/klarinett, banjo och bakom en jättelik sousafon kapellmästaren själv, Bert Slättung. Hur transporterar han sitt instrument egentligen?

Vi har vant oss vid att när det spelas upp till dans är vår förre ordförande Gunnar Häggström först på dansgolvet med hustru Marja.

Så även denna gång när Tubakvartetten spelade upp.

Det dröjde lite innan fler vågade sig upp, vi är väl inte lika snabba i fötterna längre.

Vår fotograf Ove tyckte att han fick använda tiden ¼ sekund för att få rörelse i bilden. Det skulle dock snart bli mer fart på golvet.

Till musikens sköna sväng kunde vi utbyta minnen och tankar om vår förening både på dansgolvet och vid borden. Som avslutning spelade kvartetten "When the saints go marching in" och vi marscherade alla mot stora salen

För en senior är 35 år en lång tid. Finns det någon kvar från starten, jag tror inte det. En av de som varit med längst, Birgitta Loftäng, pratade jag med. Hon kom med i föreningen för tjugofem år sedan lockad, om jag minns rätt, av en litteraturgrupp. Då var medlemsantalet runt 200 och antalet kurser betydligt färre än nu. Hon kom sedan att bli studieansvarig och har varit och är en mycket uppskattad kursledare inom såväl litteraturläsning och konst.

Idag är vi ungefär 840 medlemmar och med ett imponerande utbud av kurser, föredrag, musik, utflykter, studiebesök och mycket mera.

Från stora salen hördes musik av ett storband men ännu fick vi inte gå in, de testade instrumentuppställningen.

Snart dock var det dags och nu var det också dags för Leif Allvin att göra en återblick över föreningens tidigare år. Några programpunkter under de gångna åren i hans berättelse:

1986, Konsten att bli gammal
1987, Erik Bergsten, ni minns väl hans TV-program "Tekniskt magasin"?
1990, Bärgningen av ostindiefararen Göteborg.
1994, Dansuppvisning
1997, Vänsterprassel (i fågelvärlden)
2000, Harry Persson vid flygeln. Legendarisk pianist under oändligt många år på Bräutigams.

Under de första åren bytte vi ordförare relativt ofta. Detta skulle ändras 2003 då Gunnar Häggström valdes och verkade ända till våren 2019 då nu Håkan Söderström har tagit vid.

Nu blev Håkan grillad av Leif Allvin.
Bakgrund? Att tjäna pengar inom företagsvärlden.
Ambition för Vintergäcken? Att bränna pengar, nja inte riktigt så, under kontrollerade former. Samarbeta med andra seniorföreningar. Att bedriva opinion. Att ha program av hög kvalitet som väcker intresse och efterfrågan hos våra medlemmar. Ha kurscirklar som efterfrågas av många.

Kursverksamheten har utan tvivel en mycket stor betydelse för Vintergäckens förmåga att locka till sig nya medlemmar. Få föreningar har ett så högklassigt kursutbud, likafullt finns det utrymme för nya idéer och nya kurser. Utflykter, vandringar och studiebesök är också viktiga och uppskattade hörnstenar i vår verksamhet liksom besök av duktiga artister och föredragshållare. Inte minst betydelsefullt är de insatser våra olika aktivitetsledare gör. Gunnar Häggström sa alltid "Blir du tillfrågat att göra en insats, svara ja!", ty är du behövd lever du längre.

Nu var det dags för Mölnlycke blåsorkester med Markus Barske, Landvetterbo. Det blev ett fyrverkeri av melodier vi kunde känna igen hämtade från "The American Songbok", från musikalvärlden och även en del andra också.

Gershwin, Charles Aznavour (She), Monica Z:s Små gröna äpplen, Björn och Benny, Sinatra och även argentinsk tango av Piazzolla. Orkestern var verkligen på topp med ett härligt samspel och sound och Markus Barske imponerade. Honom vill vi höra mer av.

Och så fick vi veta vad som är värre än sprit i alperna. ??
Efter ett extranummer från orkestern var det dags att tacka festgeneralen Leif Allvin och alla hans duktiga volontärer som gjort en bra insats för att göra detta till en minnesvärd fest. Leif och volontärerna fick var sitt paket av Håkan som tack för en lyckad dag.
De e la vin????

Gunnar Jernström