2023-06-15 Resa till Torpa Stenhus, Bylanders Motormuseum samt Blommigt och Prickigt

Torpa Stenhus är ett unikt minnesmärke över gångna tider. Besöket kändes extra aktuellt, nu när det är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till svensk kung.
Om Torpa Stenhus historia är svår att relatera till så bjuder Bylanders Motormuseum på massor av fordon som på något sätt väcker personliga minnen.

Torpa stenhus

Guiden tog emot oss i en tidsenlig klädsel och vi fick en livfull beskrivning av Torpa Stenhus historia och dess anknytning till Gustav Vasa. Besöket kändes extra aktuellt nu när vi just firat att det var 500 år sedan Gustav Vasa valdes till svensk kung och unionen med Danmark upphörde.

Byggnaden är ett unikt minnesmärke över gångna tider och dess historia finns väl sammanfattad på Torpa Stenhus hemsida. Historia och Ägarlängd.

Vi fick oss också till livs hemska historier om spöken i huset, men också något om det dagliga livet. En inomhusmiljö som var odräglig även för herrskapsfolket nio månader om året, men outhärdlig för den svenska försvarsstyrkan (riddarna) hela året. För att då inte tala om hur den var för legoknektarna och fångarna som bodde i källaren.

Den nuvarande generationen ägare har gjort ett underbart jobb med att renovera och ställa i ordning.

Stora salen med nyrenoverat golv med gammal teknik.

Denna bild står i stark kontrast till fängelsehålan i källaren, som är värd ett längre besök, då den ger en obarmhärtig bild av den tidens leverne. Detta exemplifieras med lagtexter och rättsfall med (grymma) dommar. 

Det är lätt att inse att "allt var inte bättre förr". Något att fundera på när vi avnjöt en god lunch i "Ladan".

Efter lunchen vidare till:

BYNANDERS MOTORMUSEUM

Ett motormuseum med ca 300 motorcyklar, 100 bilar, 15 lastbilar, radioapparater samt samling från gammal lanthandel.

Om Torpa Stenhus gav en historia som var svår att relatera till så fanns här massor av fordon som på något sätt väcker personliga minnen. 

Ett sådant är INGO:S Excalibur från 1967, som höjer sig över mängden i boxningsringen.

Som en parentes hade hans fru Berit i slutet av 50 talet en Austin Healy Sprite. ( Ni vet den med "grodögonen". En bil som jag köpte, när hon tröttnat på den. Och som jag tyvärr tvingades byta mot ett mer praktiskt fordon efter en kort tid. Det var ingen som hade talat om för mig att en öppen bil inte är optimal i vårt klimat. 

Där fanns också en snygg Ford Fairlane från 1956, som någon uttryckte det ”som en bakelse”. Åter mindes jag drömmen som tonåring, att få glida upp över Avenyn med en sådan kärra.

                   

Motsvarande denna bil, med bild från https://www.gallery-aaldering.com/ford-fairlane-1956/

Flera av resenärerna fann sin eller sina föräldrars bil, och minnen väcktes till liv. Som någon uttryckte det: ”En sådan bil hade pappa. När vi skulle upp för Sotenäsbacken fick lillebror sitta på framskärmen med motorhuven öppen och med en kanna hälla extra bensin i förgasaren, för att vi skulle komma upp".

Jag kan mycket väl göra om dettta besök, för här finns otroligt mycket att se. Tiden rann fort ifrån oss när vi skulle vidare till: 

BLOMMIGT & PRICKIGT

Väl där satt det gott med fika. Den stora behållningen var annars att "baksätesköra" när Thomas lirkade in bussen på planen och sedan också lyckades med konststycket att få ut den på vägen igen.

Ett stort tack till Maria och till Thomas för en härlig dag. 

Text och bild: Bengt G Bengtsson

Inlägg 2023-06-14: Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com