2023-11-16 Månadsmöte med föredrag av Sven Östberg

Vi fick information om föreningens aktiviteter och KPR. Men framför allt fick vi en underhållande lektion om "Skådeartisternas" historia. Och detta av en lärare som också är skådespelare. Ett sort tack till Sven Östberg.
- Läs mer och se ett par videosnuttar nedan.

Månadsmöte den 16 november 2023 med föredrag av Sven Östberg

126 personer var närvarande varav sju nya medlemmar, som vi hoppas skall komma att trivas i vår förening.

INFORMATION

Olle Lindkvist och Leif Allvin informerade helgens stora begivenhet på Råda Rum: En rytmisk, sensuell, het och oskuldsfull föreställning i intim miljö. Ett evenemang som man inte skall missa!  TANGOAFTON med "Tangótica", söndag den 19 november kl. 18.00 på Råda Rum

Olle påminde också om: Vintergäckenlunch onsdag 22 november kl. 12.45 på Food Factory Mölnlycke  och Föredrag fredag den 24 november, kl.13.15, Claes Green, "Besök i Bhutan"

Agneta Ehrenborg presenterade KPR:S arbete och en enkät. KPR-kommunernas pensionärsråd. Information och enkät 16 nov -23, Enkäten fylldes i och samlades ihop efter mötet.

UNDERHÅLLNING

Sven Östberg började med att visa en bok som vi absolut inte behöver köpa. En bok som naturligtvis är helt nödvändig för honom, när han skall grotta ner sig i konstformen ”Skådeartister”.

• Konstarten är internationell, då den inte baseras på tal/språk.
  • Är inte generations-/åldersbunden.
  • Har inga politiska eller uppfostrande avsikter.
  • Publiken behöver inga förkunskaper.
  • Den bygger på både sensuallitet och komik.

Föreställningarna är avsedda för ögat och ge en stunds förundran. Man kan ställa frågan: Hur är det möjligt? Och den skall ge något utöver det vardagliga.

Framgången är också beroende på vem som gör framträdandet.

Skådekonsten är lika gammal som människan. Konstarten reglerades i Västgötalagen, där den uppenbarligen inte hölls allt för högt.

Regler för regin växte fram, med givna roller hos aktörerna.

För bara 50 år sedan rymde annonsbladet 75 artister i avdelningen ”ekvilibristisk, illusionsprogram mm.”. Och då fick inte alla plats i bladet.

I dag finns det Högskoleutbildning i cirkuskonsten. Men, (lite klagan), ingen att titta på, ingen att härma och ingenstans att uppträda.

Sven försvarade också att man använde djur i underhållningssyfte. Djur, liksom människor, anstränger sig inte, och gör inga topprestationer om inte viljan och drivet finns. Att djuren försvunnit beror inte så mycket på djurrättslobbyn, som på de rent praktiska omständigheterna med djur i en ambulerande verklighet.

Sven tog upp "kanonkungen Leoni".

Jag som vuxit upp i Paradiset i Partille, har många gånger beundrat "Kanonkungens" utrustning, men aldrig sett något framträdande. Därför är det kul att ta del av denna film.

Sommerunderholdning i Tivoli: Kanonkongen Leoni lader sig skyde ud over Plænen.

Däremot har jag någon gång på 50-talet (i Lysekil) sett en motorcykel cirkulera i en kula. Sven har här filmat fyra stycken. Maffigt!

Som alltid, fångade Sven publiken med sitt personliga sätt att undervisa genom att roa. (Eller tvärt om?).

.

Gunilla Lindkvist tackade Sven med en bukett blommor och publiken tackade med jubel och en rungande applåd.

Vi skall också tacka programkommitén för ett härligt månadsmöte med bra information, fantastisk underhållning och inte minst gott kaffe och god bulle. Det sistnämnda med benäget bistånd av Anders Söderholm.

Text och bild: Bengt G Bengtsson

Inlägg (2023-11-16): Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )

Är du nyfiken på våra övriga "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här!