2023-10-18 Resa till SAAB-muséet mm

En resa fylld med nostalgi. Episoder man glömt att man kom ihåg, poppade upp.
Leif Allvin: "Tack till Resekommittén för ett bra initiativ och det blev en trevlig samvaro där gamla SAAB-ägare kunde diskutera sina bilar."
- Läs hela Leifs referat nedan.

  • Ursaaben

Leif Allvin:

Saab Museum Innovatum Science Center i Trollhättan den 18 oktober 2023.

Denna teknikspäckade resa lockade främst män, som alla hade ägt eller har kännedom om de älskade Saabbilarna. Fyra damer och 18 herrar deltog.

På bussresan upp till Trollhättan fanns möjlighet att dela med sig om sina erfarenheter att äga en SAAB.

Först berättade Jan- Erik Johansson att han över tid köpte ett tiotal SAAB-bilar av en bilhandlare i Vetlanda och det blev även någon finskmonterad SAAB  900 Turbo, som Valmet Automotive  OY i Nystad tillverkade  som underleverantör åt svenska SAAB . Han anser att den bilen hade högre kvalitet än en svenskmonterad pga. Finnarna hade tillåtits att arbete lite längre tid och således var noggrannare.


                                                     "Urverket" i Saab 92.

Sedan berättade Göran Bonander om sitt arbete på SAAB:s fabrik vid Liseberg där han bl.a. kontrollerade vevstakar till tvåtaktsmotorn i SAAB 93.

Leif Allvin hade en SAAB 93 B där motorns skar pga. för hård körning och själv som 22-åring bytte ut skadade delar med ett paket med kolvar vevstakar och vevaxel som Bonander säkert hade kontrollerat.

                                                Första (bil-)förälskelsen för många.

Framme i Trollhättan började vi med en fika på Nova Mat och Möten, som är en trevlig konferensanläggning i ombyggda fabrikslokaler.

Därefter var det studiebesök på Smedjan. Detta är en urgammal industrianläggning med jordgolv och mörkt och dragigt. Här finns alla gamla verktyg som tillhör en industri- smedja.

Stora smideshammare som drivs med hydraulik. Här tillverkades delar till ånglokomotiv, diesellok och motorer för Nohab dvs Nydqvist & Holm AB.                

Smeden Inge Dahlgren tillverkar inför våra ögon ett älghuvud med många moment. En glödhet järnbit blir till ett älghuvud. Krävs tålamod.
Smedens arbetbänk. Bockmaskinen är ett viktigt redakap.

Och för en utomstående, total oreda 

bland verktyg, på hyllor och i skåp.

Därefter en god lunch på Nova

Sedan det intressanta besöket på SAAB- Museet och här finns allt från Ursaaben från 1948 till prototyperna till extremt vackra konceptbilar byggda t.o.m. 2011 innan SAAB såldes till Nevs 2012 och stängdes ned 2014.

                         En av många vinnande tävlingsbillar från Saab.

Man kan börja i biografen och se en film från Monte Carlo Rallyt 1962 och 1963 där Erik Carlsson och kartläsare Gunnar Palm vann två år rad med en tvåtaktssaab med svag motor. Carlssons taktik var att bromsa minimalt och hade hög fart i kurvorna och SAAB 93 hade väldigt bra stabilitet.

Nästa stora genombrott var när SAAB 9000 Turbo 16 med 2,3 liters turbon och 16 ventiler satte värdsrekord på tävlingsbanan i Talladega i oktober 1986. SAAB tog ut 3 bilar direkt från produktionsbandet och körde dem i 20 dygn med ”plattan i botten” med en medelfart av 213,299 km i tim. Detta visar på den höga kvalitén på bilarna.

Detta blev sedan den berömda modellen 9-5 som hade 250 hk.

Saab ville sedan in i premiumklassen och konkurrera med BMW M5 och stora Mercedes autobanlok.

Då föll det sig så att det blev ett samarbete med trimningsfirman Hirsch i Schweiz och de tog fram SAAB 9-5: Raketen från Hirsch. Det var 305 turboladdade hästkrafter. Sänkt chassi och hårdare fjädring, annat avgassystem och mera turbotryck.  Se bilaga dagens PS. Saab 95 Hirsch: Raketen från Schweiz

Här finns en mängd SAAB: ar från typ 92 ,93, SAAB Sonett tvåtaktare - till modernare modeller och prototyper som aldrig kom i produktion. Receptionisten myntade:” Folk kommer hit glada men går hem ledsna”.

Naturligt för en SAAB-älskare är att dessa vackra skapelser borde få levat vidare och sättas i produktion. SAAB är en högklassig ingenjörsprodukt med så många innovationer och säkerhetstänk som inte ges plats att redovisas här. Det största som hände var motorgeniet Per Gillbrands turbolösning och att få ut så hög effekt ur en relativt liten motor på 2,3 liter.

SAAB var ju först med en kaross som var extremt strömlinjeformad med sluttande bakparti för att fa så lite luftmotstånd som möjligt med en svag och enkel motor. Nu har moderna elbilar från Hyundai och Mercedes samma karossform för att spara på elströmmen.

Det fanns en bilbana att leka med.

En rund -vandring och 2 speciella bilar:

SAAB:s gula elbil som skulle konkurrera med Tjorven.

Den tjusigaste är SAAB Aero X med 2.8 liters V 6 dubbelturbo på 400 hk 

Efter detta kan man kosta på sig en trevlig pratstund i Saabmuseumet innan avfärd hem.

 

Resan hem var trevlig där Dan Medin testade våra kunskaper med ett trevligt Quiz.

Tack till Resekommittén för ett bra initiativ och det blev en trevlig samvaro där gamla SAAB-ägare kunde diskutera sina bilar.

Vid datorn

Leif Allvin

Text: Leif Allvin

Bilder: Leif Allvin, Dan Medin och Bengt G Bengtsson.

 

Inlägg 2023-10-19: Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com 

Är du nyfiken på våra övriga "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här!