En titt i arkivet: Gunnar Häggström

Gunnar omnämns i vart och vartannat inlägg om månadsmöten. Men det går att vaska fram några inlägg som är väl värda att läsa.

Gunnar Häggström

Det går inte att komma förbi Gunnars betydelse för Vintergäckens utveckling. När han 2019 (83 år ung), efter hela 16 år som ordförande, lämnade över klubban till Håkan Söderström, var det inte för att ”lägga av”. Det var för att öka trycket och återgå till Kommunfullmäktige som förste vice ordförande.

"Häggström är inte redo för pension".

Det finnas ett inlägg i arkivet som på ett underbart sätt fångar in Gunnar. Det är Jenny Föranders intervju i Härryda-Posten 14 mars 2019. Häggström är inte redo för pension.

”Vintergäckenmodellen”

Ett annat läsvärt inlägg i arkivet är från februari 2017, då SPF Seniorerna hade lanserat sin Föreningsguide. I Guiden finns ”Vintergäckenmodellen”, som är lika aktuell i dag. Det är inte genom att slita själv, utan genom att få många andra att komma med idéer och ta ansvar för genomförandet, som Gunnar utvecklat föreningen. SPF föreningsguide lanserad.

"Det här är det sista medlemsbrevet jag skriver".

Också läsvärt är Gunnars ”sista medlemsbrev” från 2018-12-18. Första halvåret 2019 med Vintergäcken, samt kallelse till årsmötet.

"Mötesledaren"

Årsmötet 2019-02-21, där Gunnar avgår kan tjäna som exempel på raden av möten. 2019 02 21 Årsmöte med nostalgitripp, med Årsmötesprotokoll

”Fredagsföredragen”

Gunnar hade aktiv del i uppstarten av ”Fredagsföredragen” och har själv bidragit med föredrag. ”Fredagsföredrag”

Gunnar är fortfarande aktiv i föreningen.

Gunnars inflytande i Vintergäcken är fortfarande påtagligt. I rollen som ordförande i Valberedningen, påverkar han aktivt verksamheten. Gunnar är också ett stort stöd med praktiska ting, som till exempel att skapa ”pappersprogram”, biljetter till våra evenemang eller namnbrickor.

Gunnar fyllde nu i maj 88 år och så sent som i mars visade han prov på att det aldrig är för sent att lära sig något nytt. Han meddelade stolt att han läst på, och av Folkhälsomyndigheten, fått intyg på sina kunskaper om Alkohollagstiftningen. Detta presenterade Gunnar på sin Facebooksida, där några av hans 385 Facebookvänner gav många uppmuntrande kommentarer.

Inlägg 2024-06-10: Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com

Är du nyfiken på våra övriga "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här