VM i orientering

Om ni inte var med i eller såg på Strömstads engagemang i den stora tävlingen, ta då och klicka på länken nertill för att se bilder/filmer och läsa en del fakta om jobbet bakom kulisserna.

WOC 2016

Rune Sandin,
som var en av eldsjälarna och engagerad i VM i orientering 2016 berättar här om det myckna arbetet bakom det stora arangemanget i Strömstad och Tanumshede med
omgivningar.
"Jobbet började redan 2011, vi sökte det 2015 men då gick det till Skottland.
Hela Bohusläns-Dals-Orienteringsförbund tog på sig arrangemanget. Vi var 19 klubbar som hjälptes åt + många andra frivilliga.
Varje klubb hade sitt ansvarsområde. Idefjorden SK, Kvillebyns SK och Bullarens SK hade hand om arenabyggnation.
Totalt gjordes det 56000 ideella timmar, ekonomiskt gick det ihop (en total budget på ca 8-9mij), mest beroende av det ideella arbetet.
Efter att lån och alla fakturor var betalda fick SOFT 30 % av vinsten Klubbarna fick ut 9 kr/mil i ersättning för vad funktionärer hade kört. Det var publiktävlingarna som drog in mest pengar, lite drygt 12000 startande och det var fördelat på 6 dagar. Startavgiften var 150,-/startande.
Störst publik var det på lördagens stafett vid Buar där det beräknades ha varit ca 8000 personer. Man fick på parkeringen köra ut många billaster med flis p g a regnet.
Ca 40 tält flyttades mellan de olika arenorna, bl.a. hade journalisterna ett av de största där det satt 80 st. alla uppkopplade med fiber till internet. Ca 4,3 mil kabel för el/tele/data gick åt, och storbildsskärmarna kostade 300000,- att hyra.
60 l ekologisk flytande tvål tillverkades som tillhandahölls i duscharna som vi byggde upp + ett 100-tal toaletter. Flera broar fick också byggas.
Idefjorden ritade kartor för 1 300 000,- och fick bidrag med 800 000, men räknar med att kunna tjäna in resten på kommande tävlingar.
Hela Strömstad var invaderat av glada invånare och gäster, särskilt vid invigning och avslutning på skeppsbroplatsen. Dock svek oss sponsorer och media en del avslutar Rune"