Medlemsmöte 9 april

• Några ljusbilder från Göteborgs Konserthus förr i tiden
  • Världsbra akustik i salen
  • Orkesterbild
  • En Äkta Stradivarius kostar bara i försäkring 25 millioner!
  • Publiken är med på noterna
  • Mr Linton avtackas med en present efter ljud- och bildvisningen
  • Han delar ut Göteborgs Symfonikers gedigna vårkatalog
  • Kenneth M. Linton berättar om symfoniorkestermusik
  • Några ljusbilder från Göteborgs Konserthus förr i tiden
  • Världsbra akustik i salen
  • Orkesterbild
  • En Äkta Stradivarius kostar bara i försäkring 25 millioner!
  • Publiken är med på noterna
  • Mr Linton avtackas med en present efter ljud- och bildvisningen
  • Han delar ut Göteborgs Symfonikers gedigna vårkatalog

Anders Tohlén hälsade ett 60-tal medlemmar och dagens föredragshållare välkomna till vårmötet.
Kenneth M Linton, ambassadör för Göteborgs Symfoniker AB, berättade att ett konserthus på Heden, Sveriges första, invigdes 1905 var ett provisorium i trä och förstördes i en brand 1928. Orkestern bestod av 50 medlemmar varav två kvinnliga! Man hade två konserter i veckan. 1907 lyckades man få Wilhelm Stenhammar som ny dirigent mycket tack vare sin fru Herta som ville tillbaka till Göteborg. 1928 brann konserthuset. Nuvarande konserthus som ligger på Götaplatsen invigdes 1935. Stora salens akustik räknas fortfarande till en av världens bästa. Sveriges nationalorkester, Göteborgssymfonikerna, med 109 fast anställda har konserthuset som hemmascen. Stiftelsen Järnåkerfonden äger gamla fina instrument som lånas ut till duktiga musiker. Musiker anställs genom provspelning och ett års provtjänstgöring. Skön musik avslutade där även dirigenten hyllades av orkestern.
Anita Rylander kom för att värva God man/förvaltare. Utbildning för det sker 7/5.
Wolfgang informerade om Räkfest 14/5. Kostnad 150 kr. Avslutning på Kasen 17/5. Jan informerade från KPR och Barbro om kostnad för ett Multikök. Kan överklagas till 16/5. - Som vanligt tack till kökspersonal och smörgåsnissor.
                                                             Text Eva Pehrsson
                                                             Bild Wolfgang Schwartz (sista bilden)