Trädgårdsföreningen 8 maj

Trädgårdsföreningen med guidning i Palmhuset

Glädjande så hade den 8 maj samlats 27 medlemmar från SPF Svalan utanför Trädgårdsföreningen, vår fina park mitt i centrala Göteborg, för att få en  rundvandring och guidning i palmhuset.

Guiden Stefan berättade för oss, både Trädgårdsföreningens historia och verksamheten idag. Trädgårdsföreningen anlades på 1840 talet och Palmhuset har en förebild i Crystal Palace i  London.

Man håller på med renovering av Palmhuset, en avdelning var stängd, så möjlighet att få besöka hela Palmhuset får vänta till 2026, då man kan få tillgång hela Palmhuset.
Vi fick veta att i Palmhuset kan man se ett stort antal palmer och på rundvandringen fick vi också se många olika både exotiska och fantastiska växter.

Efter en timmas rundvandring smakade det bra med en fika. Rosenkaféet hade dukat upp med smörgås och te/kaffe och vi fick en stunds tillfälle att umgås med varandra innan vi skiljdes åt efter en fin dagsutflykt.

Text:    Lilian Zacharoff
Bilder: Lars Hammarstedt