Vårresa Skåne

Vårens resa gick till Birgit Nilssons älskade Bjäre och Norrvikens trädgårdar.

Den 29 maj samlades vi 43 st glada medlemmar från SPF Svalan för vår vårresa till Bjärehalvön. Vårt första stopp för den obligatoriska förmiddagsfikan, blev idag på anrika Kvibille Göstgivaregård, som funnits där som gästgivaregård sedan år 1646.Nuvarande gästgivare heter Anders och medan vi serverades goda smörgåsar med skinka och naturligtvis en driva av hyvlad Kvibillecheddar på smörgåsarna, berättade han lite för oss om gästgiveriet och Kvibille Mejeri, som tillverkat Kvibille Cheddarost och Kvibille Ädelost i drygt 100 år.

Vi fick också tillfälle inhandla dessa ostar i deras Ostbod, och vi var många som inhandlade för att ta med oss hem.

I bussen igen, och fortsatt resa i soligt och fint väder genom vacker natur ner till Bjäre, längs med Hallandsåsen, på den vackra Italienska Vägen som slingrar sig fram på höjderna med utsikt över Laholmsbukten. Snart framme i Västra Karup och Birgit Nilssons Museum.

Vi fick se gården där hon föddes och växte upp som enda barn i en lantbrukarfamilj. Inga moderniteter, utan hämta vatten i brunn och utan elektricitet. Pappan hade önskat sig en son, men det blev en dotter, och då ville han att hon skulle lära sig bli en bra lantbrukare. Birgit drömde om något annat.

Hon var intelligent och duktig i skolan, stora A i allt utom i musik!
Fick sjunga i kyrkokören och en kantor upptäckte hennes fina röst.
Hur hon sedan kom till Stockholm och fick studera på Kungl Musikskolan och hennes debut och sedan långa karriär på operascener värden över, är som en saga som blivit sann. Allt detta fick vi ta del av, i ett väldigt fint och  innehållsrikt museum och som avslutades med ett besök i boningshuset.

Fyllda av intryck, kände vi alla, att det skulle smaka gott med lunch. Och vi var snart framme vid Båstads Golfklubb, där vi åt en god salladsbuffé och sedan varmrätt och kaffe.

Vidare genom Båstad, tennismetropolen, till Norrvikens Trädgårdar, vårt sista besöksmål innan hemresan. Här fick vi ett par timmar att njuta av parkens växtlighet på egen hand. Det som dominerade nu var ju alla de otroliga rhododendronbuskarna, vissa stora som träd. Också näsduksträden fanns där, fortfarande i blom.

Eftermiddagsfika på egen hand för de som önskade i Abelinska Villan.

På hemresan, överraskade  styrelsen med ett litet lotteri, där 5 vinnare vann varsin presentkartong med tre ostar i. Ordförande Angela, tackade för att så många valt att åka med på resan och önskade alla En trevlig Sommar och välkomna tillbaka i slutet av augusti.

Dagens chaufför hette Maria, och hon körde oss tryggt och säkert hem till Partille och Sävedalen igen, efter en trevlig dagsresa tillsammans med gamla och nya vänner i föreningen.

Text:     L. Zacharoff
Bilder:  A. Dehnberg, J. Johannesson, O. Johansson