Evenemang

Utöver våra medlemsträffar och friskvårdsaktiviteter arrangerar vi även resor, musikunderhållning och särskilda temaaftnar. Vi får då lyssna till ett föredrag inom områden vi tycker är intressanta och aktuella.

Våra evenemang ordnar vi i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Inbjudan till respektive evenemang skickas senare under hösten. För anmälan gäller samma regler som månadsträffar. Avbokningsreglerna kan dock variera mellan olika evenemang.

Resor

Höstens första resa går av stapeln redan den 13 september till Lorensbergsteatern och musikföreställningen Anita & Gunnar. Den handlar om ett fiktivt möte mellan Anita Lindblom & Gunnar Wiklund, en musikteater om deras livsöden med många av deras låtskatter! Separat inbjudan har skickats ut.

Senare i höst kommer vi att arrangera en bussresa och besöka en julmarknad, var är inte klart ännu. Planering pågår för fullt! Separat inbjudan kommer att skickas ut längre fram!

22 oktober Vin från Alsace

Vi arrangerar en kväll med tema vinkunskap, den här gången kommer vi att botanisera geografiskt, nämligen Alsace! Vår guide Per Åkerman har varit i Alsace och har med sig färska smak- och synintryck därifrån. Per kommer att berätta om viner från regionen och dess druvor.
Vi får provsmaka på olika viner med lite tilltugg efteråt. Lokal meddelas senare.
Separat inbjudan skickas ut.

9 november kl.16.00 Akvarellmuseet, Skärhamn
Musikunderhållning med Kören Ta Ton under ledning av Wojciech Gluch

Kom och lyssna på kören TaTon (32 personer) samt Wojciech och hans son Marcin Dominik som bjuder på fyrhändigt pianospel. Vi kommer att få följa med på en musikalisk resa (lyssna på en blandad kompott) från Hayden, Ouvertyrer, körverk från kända operor, folkvisor till Beatles, Ted Gärdestad, Niclas Strömstedt m.m.

Vi ser fram emot en festfylld underhållning i höstmörkret! Separat inbjudan skickas ut!

Digitalisering

Har du din mejl i din smartphone?

Många har mejl i sin dator, men inte i sin smartphone! Det är väldigt bekvämt att ha det i sin smartphone. SPF informerar mycket via mejl och SPF-appen, både från förbundet, distriktet och lokalt i föreningen.

Vi hjälper dig med att installera mejlfunktion i din smartphone och installera SPF-appen!

Vi kommer att titta på SPF- appen och SPF:s hemsidor och gå igenom funktionerna.

Ni kommer att träffa Patrik Miskin från Moln'it samt Margareta Andersson och Björn A. Malm, SPF Seniorerna Tjörn.

Preliminärt måndagen den 14 oktober kl. 9-12 i Humlan, Kållekärr. Separat inbjudan kommer. Vi bjuder på fika!

Sociala Medier / Facebook och Instagram

Här är träffen för dig som vill förstå syftet med sociala medier och dess bakgrund samt hur man använder det.
Vi kommer att gå igenom, hur man startar konto på olika sociala plattformar, hur man undviker att bli bedragen och lurad på sociala medier, hitta vänner, vad är Gilla (Likea) och hur kommenterar man inlägg och hur man delar inlägg.
Vi kommer att starta med Facebook och Messenger (chattfunktion) som kopplas ihop med Facebook.

Om intresse finns så kan vi ha en ny träff där vi kan svara på frågor samt gå igenom Instagram.

Det kommer också finnas utrymme och tid, så att var och en som deltar kan få praktisk hjälp att komma igång/ eller få hjälp med olika funktioner i Facebook.

Ni kommer att träffa Hanna Hamel och Pauline Olausson som kommer att guida er.

Preliminärt onsdagen den 25 september kl. 10.00 – 12.00.
Anmäl er via sms/ tel. 0702-15 92 12 (Birgitta Söderström). Lokal meddelas i samband med anmälan.