230323 Jordägarfilmer

• Publik - Visning Jordägarfilmer
  • Sara Myhrman Besparingsskogen
  • Lars-Erik Lindhamn Älvdalens Hembygdsförening

SPF Seniorerna Älvdalen genomförde månadsmöte torsdagen den 23 mars på Rots Skans.

Mötet inleddes med att Sara Myhrman från Besparingsskogen berättade varför Besparingsskogen bildades och hur man bidrar ekonomiskt till bygden. Älvdalens Besparingsskog bildades efter storskiftet 1888 till gagn för bygdens folk. Besparingsskogar finns, förutom i Älvdalen, i  Särna-Idre, Orsa, Lima-Transtrand, Norra Venjan, Svärdsjö/Svartnäs o Enviken samt även några i Norrbotten.

Den första filmen som visades var från 1951 och gjord av Severin Solders. Filmen visade hur det såg ut vid den tiden i Älvdalens centralort, Trängslet i Dalälven, Hembygdsgården Rots skans, det nedlagda liebruket på Långön mfl platser.

En kaffepaus med goda smörgåsar serverades innan nästa film, Jordägarfilmen, visades.

Jordägarfilmen kom till genom att Älvdalens jorbruksnämnd 1934 beslöt att göra en utfärd för att besiktiga vad som utförts för att hjälpa och förbättra för jordbruken under nämndens 15-åriga tillvaro. Man genomförde en fyra dagar lång resa runt bygden. Allt föll ut till belåtenhet. 1995 beslutade Älvdalens samfällighetsförvaltning att anslå medel för att redigera om filmen och förse den med musik och speakertext.

Filmerna visades av Lars-Erik Lindhamn.

SPF:s ordförande Nils-Åke Norman tackade Sara Myhrman och Lars-Erik Lindhamn med varsin påskblomma.