En dagsresa till Trängslet och Älvdalen

Den 23 september åker vi till Älvdalen, där vi äter lunch och besöker Porfyrmuseet och Hagströmsmuseet. Båda museerna går att besöka med rullator / rullstol.

Färden går mot Mora och till Evertsberg där vi stannar för fika med en smörgås. Efter fikat åker vi vidare genom Älvdalen, Brunnsberg och Åsen till Trängslet, där vi får vi information om hur Trängslets damm byggdes. Vi kommer att åka in i en del av skjutfältet på västra sidan om dammen. En representant för skjutfältet kommer ev. att deltaga under denna del av resan. Besöket i Trängslet avslutas sedan med ett besök i kraftstationen som ligger ca 100 meter under jord, dit tar vi oss med hiss eller åker ned med bussen.

Efter kraftverksbesöket åker vi till Älvdalen, där vi äter lunch och besöker Porfyrmuseet och Hagströmsmuseet. Båda museerna går att besöka med rullator / rullstol.

Avresa från Borlänge resecentrum kl. 08.00. Vi räknar med att vara tillbaka i Borlänge ca kl. 18.30.

Pris 480 kronor, inkl. bussresa i modern turistbuss, f.m. fika, lunch och entré med guide i Älvdalen.

Anmälan till Hans Lindberg före 8 september via e-post: hans.lindberg@hanso.pp.se eller tel.nr. 076-8333592

Efter 8 september är resan, i mån av platstillgång, öppen för närliggande SPF-föreningar att delta i resan.

Slutdatum för anmälan är 16 september.

OBS det är unikt att dels få åka in i en del av skjutfältet, dels få besöka kraftstationen under jord.

Kom ihåg att anmäla eventuella matallergier i samband med att du anmäler dig till resan.

Meddela också om du vill ha fisk eller kött till lunchen

Betalning för resan ska vara föreningen tillhanda senast en vecka innan avresa, och betalas till bankgiro 5618–5952 SPF Seniorerna Borlänge.

Märk betalningen med ditt namn och resmål.

Avbokningsregler: Vid avbokning 1 dag före avresa eller på avresedagen betalar du 100 % av resans pris, om inte godkända skäl föreligger.

Med vänlig hälsning

Hans