Romprovning med Carina Mian

Vi startar våren med en romprovning under ledning av Carina Mian, Borlänges dryckesdrottning, som har en lång erfarenhet av olika drycker. Hon arbetade under första delen av 2000-talet på Systembolaget ett antal år med bl.a. provningar och där lade hon grunden till sin gedigna dryckeskunskap. De senaste åren har det varit fokus på det egna företaget som arbetar med dryckesimport och som provningsledare. F.n. ägnar Carina även mycket tid åt whisky som styrelseledamot i både Svenska Whiskyförbundet och den lokala whiskyklubben i Borlänge (SMAD).

Till dagens provning har Carina valt ut fem rom från olika länder och med olika stil. Nya länder som vi kommer i kontakt med idag är Belize (söder om Mexico vid Karibiska Havet) och Japan. Vem har hört talas om rom från Japan tidigare? Sedan några månader har Carina importagenturen för ett av de nya skotska destillerierna - Lindores Abbey. Ett destilleri med en väldigt speciell historia. Den första kända platsen i Skottland där whisky tillverkades - 1494.

När:   Torsdag 1 februari kl 18.00 på Maxim/Dahlbergssalen

Pris:   250 kr/person.

Provningsledare: Carina Mian

Deltagarantal: Det finns totalt 60 platser. Först till kvarn gäller.

(70 platser om vi kan få tag på glas).

Det här är vad Carina föreslagit till kvällen, 2 cl av varje.

• Flor de Caña 18 years, 40 %, Nicaragua
  • Teeda 5 years Japanese Rum, 40 %, Japan
  • Ron Cristobal Santa Maria Oloroso, 46 %, Dominikanska Republiken
  • Bourbon & Swedish Oak, 50 %, Belize
  • Mount Gay Black Barrel, 43 %, Barbados
  • Kvällens ”bonus”, single malt whisky från Skottland - Lindores Abbey Exclusively in STR Wine Barrique, 49,4 %

Första provningen på vår nya lokal, Dalbergssalen/Maxim. Vi lyckades få tag på glas så vi var maximala 70 deltagare.

Omröstning om kvällens bästa rom gav följande resultat.

Glas 1 - Mount Gay Black Barrel, 449 kr                                      16 röster

Glas 2 - Teeda, 805 kr                                                                    0 röster

Glas 3 - Bourbon & Swedish Oak, 790 kr/50 cl                            19 röster

Glas 4 - Ron Cristobal, 719 kr                                                      64 röster