191100 Lägesrapport från Trygghetsboendegruppen

Trygghetsboendegruppen lever vidare och utökar.

Som du kanske läst i tidningen har ett företag nu köpt en tomt i Främby, där man avser att bygga ett vård- och omsorgsboende samt i anslutning därtill ett trygghetsboende. Det är glädjande att det börjar röra på sig i trygghetsboendefrågan i Falun. Än så länge är det hela på planeringsstadiet. Klicka här för att läsa på deras webbplats.

Vidare finns planer på ett trygghetsboende vid Yxhammargatan mitt emot Elon-butiken. Vi i Trygghetsboendegruppen har haft ett möte med företaget, som ska återkomma när planerna är mera påtagliga. Klicka här för att läsa artikel i FK.

Eventuellt blir en tomt ledig vid Varpan där det också skulle vara möjligt att bygga ett trygghetsboende.

Trygghetsboendegruppen och de företag som avser att bygga trygghetsboenden i Falun behöver nu färsk information om våra medlemmars inställning till boendeformer och önskemål om var de önskar bo i framtiden. Därför kommer vi i slutet på november att sända ut ännu en enkät med e-post för att få veta våra medlemmars inställning till sitt framtida boende.

De tidigare enkäterna glömmer vi. Nu startar vi på nytt. Har du inte e-post kan du svara på enkäten på expeditionen.

Trygghetsboendegruppen utökas nu med Herbert Carlén. Herbert var ordförande i SPF Seniorerna Falun innan han flyttade till Öland häromåret. Där var han engagerad i bygget av ett trygghetsboende i Färjestaden.

Trygghetsboendegruppen har varit i Färjestaden och besökt Herbert och projektgruppen där. Vi lärde oss mycket av det besöket. Det är glädjande att Herbert vill vara med i vår trygghetsboendegrupp efter sin återkomst till Falun.

Trygghetsboendegruppen:

Urban Björn     Sören Norgren     Herbert Carlén     Gunnar Trued