Från styrelsen 16 maj 2024

Sammanfattning från styrelsemötet 16 maj 2024

Nu kan man äntligen börja hoppas att det är sommaren som har gjort sitt intåg. Gräsmattan är alldeles grön, björkarnas blad är större än musöron och plommonträdet är vitt av blommor. Det är med lätta steg man tar sig till dagens möte och alla var på plats.

Som vanligt lämnades ordet först till Laila som lämnade ut senaste resultaträkning. Hon meddelade också att en del av föreningens kapital har förts över till ett sparkonto med 2,1 procents ränta.

Ann-Christin meddelade att nästa KPR-möte i Borlänge kommer att äga rum på Åkershem 20 maj. Helena har varit på ett KPR-möte i Säter. Hon informerade om det som diskuterats där. Bland annat handlade det om krisberedskap/krigsberedskap som handlingsplaner, skyddsrum och krislådor. Även tillgång till allmänna toaletter i centrala Säter fanns med på dagordningen.

Laila och Lennart har deltagit i samverkansområdesträffen i Falun. Där deltog även representanter från Borlänge och Falun. De diskuterades bland annat fördelningen av olika kostnader mellan förbund, distrikt och föreningar. Det fanns också ett intresse att delta i våra danser i Nybo bygdegård.

Aina har varit i kontakt med föreningens äldsta medlem som nyligen fyllt 99 år. Aina gratulerade med en blomma som blev mycket uppskattad. Tanken är att vi ska fortsätta gratulera den äldsta i föreningen och nästa år hoppas vi få uppvakta en 100-åring.

Aina har också varit i kontakt med ”onsdagsgruppen” som varje vecka träffas i SPF-lokalen i Romme och promenerar och fikar tillsammans. Vi kom överens om att vara med på en av promenaderna i sommar.

Gunnar berättade att SPF Tuna-Säter och PRO Säter kommer att vara medarrangörer till Förbundsmästerskapet i orientering i september. Säterbygdens OK kommer att sköta om själva tävlingen och SPF och PRO kommer att ta hand om middagen på kvällen tisdag 10 september.

Vanja informerade om att sista gemensamma lunchen blir på Gammelgården fredag 31 maj kl. 13.00

Den nationella Folkhälsoveckan börjar 20 maj med vandring i Hedemora. På tisdag kan man gå en digital tipspromenad i Kvarnsveden och på onsdag kan man promenera i Romme. Kom ihåg att det är en stegutmaningstävling också. Den pågår under hela veckan 20-26 maj. All rörelse räknas!

Torsdag 23 maj kommer Pecke Polis till Coriandergården i Säter. Han blandar allvar och underhållning och informerar om bedrägerier och andra brott mot äldre, däremellan blir det sång och musik.

Årets bilrally kommer att starta mellan 09.30 och 10.00 från SPF-lokalen i Romme tisdag 4 juni. Vi promenerar i Bergebo onsdag 12 juni kl. 14.00 och avslutar med fika. Som vanligt blir det också en tipspromenad från Tunet som avslutas med grillning, onsdag 26 juni kl. 11.00.

Även i år kommer det att finnas ett motionskort att fylla i för sommarens aktiviteter, veckorna 23-31. Lämna in kortet på månadsträffen i augusti och delta i utlottningen av fina priser.

Ytterligare en sommaraktivitet, som är ny för i år, kallar vi för Sommarkollo. Under en vecka i juli kommer vi att bjuda in medlemmar som lever ensamma och är 75 + att delta i en heldagsaktivitet. Vi återkommer med mer information om detta.

Mer finns att läsa på vår Facebook-sida och på hemsidan som du når på www.spf.se/tuna eller med QR-kod

Styrelsen/Birgitta