Tips och råd hur du kan förebygga bedrägerier.
Bedrägerier i hemmet.
Det är inte ovanligt att obehöriga som utger sig för att vara någon annan, lyckas ta sig in i lägenheter för att stjäla värdesaker. Titta därför gärna på den här filmen för att hjälpa dig att känna igen tecknen på ett bedrägeriförsök.
Video: Prata om bedrägerier i hemmet.
Att läsa: Försök inte lura mig i hemmet.
Bli lurad på nätet?
Använd aldrig e-legitimation eller lämna ifrån dig koder från din bankdosa på uppmaning av någon annan. Ofta ber bedragaren om upprepade identifikationer.
Lägg på luren om du blir osäker på vem som ringer. Ring i stället tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på!
Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms, om du inte känner igen avsändaren.
Video: Försök inte lura mig på nätet.
Att läsa: Försök inte lura mig på nätet.
Bli inte lurad på stan!
I affären, vid uttagsutomaten, vid kassan eller på gatan. Det är mycket vanligt att den som drabbats av fickstöld och bedrägeri inte märker något förrän det är för sent. Du kan upptäcka det genom att du saknar ditt kort nästa gång du ska handla, eller genom att du ser att det gjorts uttag från ditt konto. Ibland är det banken som upptäcker att det gjorts transaktioner eller uttag och tar kontakt med
dig. Kom ihåg att banken aldrig frågar efter ditt konto nummer eller dina inloggningskoder.
Video: Försök inte lura mig på stan.
Att läsa: Försök inte lura mig på stan.
Vad är nätfiske (phishing) och hur kan jag skydda mig?
Bluffarna är många och de kommer via telefonsamtal, e-post eller sms. Kunskap om hur du kan skilja ett riktigt ärende från ett bedrägligt är helt nödvändigt i vårt digitala samhälle. Dessutom är den här typen av bedrägerier en viktig inkomstkälla för kriminella nätverk.
Fula försäljningsmetoder och dina rättigheter som konsument.
Webbinarie från 14 november 2023. Maria Wiezell och Christine Fransholm, konsumentvägledare och konsumentjuridiska experter hos Sveriges Konsumenter. De berättar om vanliga tillvägagångssätt och metoder så att du kan stå bättre rustad nästa gång du råkar ut för en säljare som använder fula knep.
(1 timma och 20 minuter)
Länk till webbinariet: Fula försäljningsmetoder
Lurad av telefonförsäljare? Förlorat pengar på inställd resa? Eller råkat ut för ett bedrägeri? Du som är medlem i SPF Seniorerna kan få kostnadsfri konsumentvägledning!