Hänt 2020

Bilder o referat från 2020 års verksamhet. OBS! Årsmötet ligger sist

Luciapromenad på Grimsholmen

Grått o ruggigt var det på fredagen före Lucia när årets sista naturpromenad gick av stapeln på Grimsholmens naturreservat.Trots det råkalla vädret var uppslutningen manngrann. Efreråt bjöds på glögg med lussekatter och pepparkakor.
Nästa naturpromenad hoppas vi kunngenomföra i februari. Till dess:
GOD och FRIDEFULL JUL och ett GOTT NYTT ÅR

Naturpromenad på Stafsinge strand 15 nov

I söndags var det dags för naturpromenad igen. Denna gång träffades en grupp på 30 personer på parkeringen vid Skalpevik vid Stafsinge strand för att vandra över strandängarna till Lövstaviken. Vädret var milt och vinden likaså. Ibland tittade till och med solen fram.

När vi passerade stugorna vid stranden fick vi av Kalle Karlsson veta att de första stugorna byggdes på 1930-talet och att det till och med funnits en golfbana här.

Medan vi intog fika vid båthuset i Lövstaviken berättade vår ordförande Bertil Johansson om Lövstavikens historia: från att ha varit strand med kallbadhus vid förra sekelskiftet blev den en sopdeponi på 1950-talet. Idag är platsen ett strövområde med ett rikt fågelliv, väldiga vindkraftverk och en populär småbåtshamn.

Seniorskyttet på skjutbanan i Långås - en succé!

Sitta still, vara noggrann med hur man siktar och hålla andan i skottögonblicket. Det var inga svårigheter för det tjugotalet SPF:are som hade samlats i Morups skytteförings lokaler i Långås torsdagen den 5 november för att pröva på att skjuta med luftgevär. Bland deltagarna fanns båda erfarna skyttar och nybörjare. Man sköt från föreningens 20 banor med covid-19-avstånd mellan sig. I den rymliga lokalen kunde man sedan slå sig ner utan att behöva trängas och njuta av kaffe och fralla. Många fick blodad tand, och det kommer vi att följa upp med en nytt tillfälle till våren, om corona vill förstås.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naturpromenad på Vallarna i hällande regn

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Så verkade ett tjugotal SPF-seniorer ha resonerat söndagen den 11 oktober när de slöt upp vid lekplatsen på Vallarna för en morgonpromenad utmed Ätran. Under en timmes tid vandrade vi laxpromenaden uppför ån, förbi vårdcentralen, lerhålan, laxbron och upp till Hertings kraftstation. Där sneddade vi över den dundrande forsen och fortsatte tillbaka nedströms utmed doktorspromenaden på andra sidan.
Det ihållande regnet tillät inte någon fikapaus vid laxstugan, som det var tänkt. Den hölls istället under tak vid boulebanan, inte långt från utgångspunkten. Tänk så enkelt det är ändå, att ge sig ut i naturen, trots regn och rusk! Och så skönt det känns efteråt att få komma in i värmen!
Nästa naturpromenad blir en havspromenad, utmed Stafsinge strand. Väl mött söndagen den 15 november!

Naturpromenad runt Björhult söndag 6 september

Efter ett längre uppehåll på grund av rådande omständigheter samlades ett gäng promenadsugna SPF-are på parkeringsplatsen utan för Stafsinge IP i Skogdtorp för en söndagspromenad runt Björnhult. Vädret bjöd både på solsken och störtregn. En trevlig överaskning väntade på Björhults gård när vi fick titta in i det gamla sädesmagasinet och maskinhallen, som tidigare varit ladugård. Vi tackar Anna-Lena och Rickard Torstensson för den trevliga titten.

Falklanda.pdf

Hjärnkollen tisdagen 3 mars

Järnkoll på hjärnkollen
Vilken färg hade majblomman förra året? Var den gul-lila, vit-grön eller röd-rosa? Varifrån kommer maträtten gulasch? Från Tyskland, Österrike eller Ungern? Vad heter Islands parlament? Folketinget, Stortinget eller Alltinget? Så löd några av de tjugo frågor vid årets uttagning till distriktsfinalen i frågesport-tävlingen "Hjärnkoll"*, som gick av stapeln Skogstorps församlingshem den 3 mars. Ett tjugotal medlemmar hade slutit upp med vässade pennor, redo att ta itu med utmaningen att testa sina kunskaper i bland annat geografi, naturkunskap, politik, idrott, konst, musik och kuriosa.
- Det känns ju nästan som ett examensprov, kunde man höra lite skämtsamt runt borden, när frågorna delades ut.
När vi hade svarat på alla frågorna samlades formulären in av tävlingsansvarige Gunnar Johansson, som rättade svaren medan vi andra kunde avnjuta kaffe och smörgås.
I väntan på resultaten fortsatte frågesporten – denna gång i musikalisk form. Kalle Karlsson (sång och gitarr) och Lennart Pettersson (dragspel) hade satt ihop ett varierande musikprogram med populära låtar framförda på svenska och engelska, där vi fick svara på kluriga frågor om sångare, upphovsmän och titlar. Gissa om det var svårt? "Gamle svarten" med Cacka Israelsson kunde nog de flesta, men när skrevs "Flottarkärlek"?
Så kom då äntligen den enväldige domaren in i salen igen för att förkunna de rätta svaren och meddela vem som hade vunnit årets delkamp. En deltagare, Kalle Carlsson, hade lyckats få rätt på alla tjugo frågorna. Två deltagare, Karin och Ingvar Karlsson, hade 18 rätt och en deltagare, Anna-Lena Torstensson, hade 17 rätt. Eftersom Kalle är förhindrad att delta i distriktsfinalen den 12 maj i Ätrasalen i Vessigebro kommer Morup-Stafsinges tremannalag att bestå av Karin och Ingvar Karlsson samt Anna-Lena Torstensson. Vi önskar dem alla lycka till.
* SPF Seniorernas Hjärnkoll är en frågesportstävling där förbundet varje år genomför en riksfinal för distriktens bästa tremannalag. Finalen i SPF Seniorernas Hjärnkoll 2020 avgörs den (dag, månad) i stadens namn.

Årsmötet blev välbesökt. Hela 69 medlemmar hade hörsammat kallelsen.

För att underlätta för hörselskade skrivtolkades årsmötet.

Efter sedvanliga förhandlingar blev det kaffe och underhållning.

.