Pecke Polis med Bedrägeri mot äldre

Föreläsning om bedrägeri mot äldre blandat med sång och musik

Ordförande Carl hälsade alla välkomna och delade ut SPF-nålar till sju nya medlemmar. Sverige-lotter delades ut till de medlemmar som värvat nya medlemmar till föreningen. Informerade också om att SPF Onsala firar 50-årsjubileum i februari 2022.

Därefter bjöds det på kaffe/te och ett danskt smörrebröd från "Happy Dane" som tagit över caféverksamheten i Röda Stugan i Kungsbacka.

Kvällens gäst var "Pecke Polis" som egentligen heter Per-Erik Abrahamsson och har arbetat som polis i Enköping och Uppsala inom olika verksamheter. Vi fick information om olika typer av brott, som man skall vara uppmärksam på, bland annat om du via Internet, s.k. nätfiske, får en okänd länk skickad till dig så ska du inte öppna den för då finns risk att bedragarna kan komma åt dina lösenord. När du använder ditt bank-/betalkort i en bankomat/kassa så ge akt på de som står bakom och skydda koden. För att undvika skimning finns det speciella skimningskort att köpa för cirka 100 kronor som du förvarar tillsammans med dina övriga kort. För att undvika bli av med pengar, ha bara en mindre summa på kontot som är kopplat till kortet. Resten har du på ett annat konto, som du kan föra över från vid behov. Ha alltid ytterdörren låst, släpp inte in okända personer.

Utöver den här intressanta och nyttiga informationen fick vi även njuta av uppiggande gitarrmusik och sång.

Mötet avslutades med sedvanligt lotteri.

Ulla Jonsson