Hjälp med telefon och dator

Har du svårigheter att klara den digitala vardagen?

Vi kan hjälpa dig med:
E-post - skaffa, skriva och läsa, SMS - skriva och läsa, Swish, Mobilt bankid.
Lägga till och hantera appar, till exempel parkerings-appar.
Internetbanken - kunna betala räkningar utan avgift.
Läsa hemsidor, Facebook, Instagram.
Datahjälp på Mötesplats Mölle tisdagar kl. 10-12.
Digitaliseringsombud: Björn Wallander tel 0705-54 00 43.
LÄS MER OM: DIGITAL HJÄLP

Så känner du igen nätfiske (falska epostmeddelande)
Under sommaren ser vi oftast en ökning i så kallat nätfiske. Bedragare utnyttjar nämligen semestertider med sommarjobbare och lägre bemanning för att lura till sig allt från konto- och personuppgifter till lösenord och annan känslig information. Lyckligtvis finns det några vanliga kännetecken som hjälper dig att känna igen ett nätfiskemeddelande:

  • Har meddelandet ett brådskande budskap? Bedragare försöker utnyttja att du blir stressad för att lura dig att till exempel klicka på en länk eller uppge dina uppgifter.
  • Vilken e-postadress kommer meddelandet från? Oftast kommer nätfiske inte från en e-postadress den påstådda avsändaren använder.
  • Leder länken till en adress den påstådda avsändaren använder? Håll muspekaren över länken, utan att klicka, för att se adressen dit länken faktiskt leder.
  • Hur är meddelandet skrivet? Nätfiske innehåller ofta ett märkligt språk, med stavfel, syftningsfel och konstiga ordval.
  • Blir du ombedd att plötsligt betala i en annan valuta? Det är osannolikt att det skulle ske utan att du först fått veta det. Verifiera med din leverantör innan du betalar.

    Är du fortfarande osäker? Kontakta den påstådda leverantören via officiella vägar och dubbelkolla med dem om meddelandet är äkta.

LÄS MER!