200814 Friskvårdsdagen

En härlig, varm dag i vänners lag!

Vädrets makter var på SPF Snöstorp sida (om man gillar värme), då vår årliga Friskvårdsdag genomfördes, fredagen den 14e augusti. Bland allt annat inställt, så är vi glada, att kunna genomföra några av utomhusarrangemangen som vi planerat i alla fall.

Allt som allt blev dagen väldigt lyckad med mycket frisk luft, blommor, fika och glada medlemmar.

Samlingen skedde vi Snöstorps kyrka kl. 10 denna fredagsförmiddag och Margaretha mottog med öppna armar - dock med rekommendationsenligt avstånd.

Gun Agneslätt, Ewa Palm och Margaretha Persson

Det var 39 medlemmar, som for iväg från Snöstorp och snart var man på mötesplatsen hos Ulla och Bror Erixsson på gården Solvik i Årnarp för fortsatta aktiviteter. Lena Bengtsson och Ulla Erixsson informerar här om den kommande promenaden som kom att gå från Årnarp till Tolarp på tillgängliga vägar och stigar.

Bror Erixsson, Kenth Carlsson, Kerstin Carlsson och Ani Blom.

Sedan var det dags för den hälsobringande promenaden i den vackra och varma naturen.

Turen gick över grönskande ängar och i skogen. Deltagarna fick också träna hjärncellerna med en frågetävling, där frågorna var uppsatta utmed vandringsleden.

Sune Jonsson, Ingela Skattberg ochBritt-Marie Jonsson läser och funderar på en klurig fråga på vägen.

Ulla Erixsson berättar om minnesmärket i skogen. Lyssnade gjorde bl.a. Kerstin Carlsson och Jan Paulsson.

Christer Karlsson serverar välbehövlig dryck i pausen vid "Blå Lagunen" vid Fylleån.

"Om du åker rutschkanan, så lär du komma ända dit bort!" Men det var ingen som gjorde.

Britt-Marie och Sune Jonsson njuter och lyssnar på den vackra omgivningen inkluderat människor och natur.

En stilla och rogivande bild av Fylleån.

Ewa Palm och Maritza Johansson ser till att alla är med på vandringen.

Växten Stånds sprider sig våldsamt och är giftig för våra djur. Den tränger undan andra växter och ändrar förutsättningarna för våra insekter. Här har en nässelfjäril dock slagit sig ner för en kort paus. Är du ute på promenad i skog och mark så dra upp denna växt. Den skall utrotas för att ge plats åt den nyttiga växtligheten.

Till slut var det samling för prat och diskussioner samt intagande av medhavd proviant i den vackra trädgården.

Lena Bengtsson, Lisbeth Johansson, Mats Johansson och Kerstin Carlson låter sig väl smaka på det medhavda kaffet.

Maritza Johansson, Anki Tornberg, Ani Blom, Inga Dibowski, Karine Larsson njuter i solhörnan

Tillsammans med husets herre Bror, Kenth Carlson, Kerstin Carlson och Gun Agneslätt

En lycklig vinnare av frågetävlingen med 7 rätt blev Jan Paulsson. Han vann - en Solros!

En ungmö i Solrosplanteringen måste plåtas! Det vackra solrosfältet är domäner som gårdens barnbarn Erik och Alvin är ansvariga för. Solrosorna skall skördas torkas och därefter skall solrosfrön bankas ut, packas och säljas som fågelmat. En härlig affärsidé av två unga pojkar.

Maritza Johansson lyser vackert med sin solros.

Margaretha tackar alla som deltagit under Friskvårdsdagen och för gästfrihet hos Ulla och Bror Erixson gården Solvik i Årnarp.

Jag som skrivit heter Arne och namn, bilder och annan information har biståtts av Margaretha (Tack för det).

Arne Edlund (edlundarne@gmail.com)