Från munhälsa till disco!

Text o video från månadsträffen den 18 nov. 2019

SPF Seniorerna Snöstorp har haft månadsträff, måndagen den 18 november 2019. Ca 150 medlemmar hade mött upp, vilket är helt fantastiskt. Än så länge får vi plats i kyrkan, men vi har nu ett medlemsantal på mer än 600, så trycket börjar bli stort.

Mötet inleddes av vår, så omtyckta, ordförande Margaretha Persson. Margaretha berättade om den digra verksamhet som vi har i föreningen och vilket fantastiskt engagemang och tid medlemmar och styrelse  lägger ner i verksamheten.

Munhälsa

Imman Tatinian, tandhygienist och Irene Gustavsson, äldreombud och på Folktandvården i Vallås, berättade sedan om vikten av att hålla tänderna i ordning. Inte minst för hälsans skull. Bl.a. framkom det att det finns stöd att hämta för tandvård genom att man ansöker och bifogar läkarintyg. Du kan få upp till 600:- som stöd. Broschyren "Tandvårdsstöden", som Irene håller i handen, liksom "Bevara munhälsan och må bättre" finns att hämta på Folktandvården i Vallås. Tyvärr är väntetiden för att komma till tandläkaren i Folktandvården 1,5 år (!), men ställer du dig i kön och har möjlighet att kallas in med kort varsel, så går inskrivningen fortare.

Forum om Tandvårdslagen

Det här med tandvård väcker heta känslor hos oss. Man kan ju fråga sig, varför inte tandvård går under samma paraply som den vanliga sjukvården. Men om det, berättade Ann-Margret Nilsson, som är representant i kommunens pensionärsråd (KPR) samt också i regionens pensionärsråd (RPR), att ett forum ska hållas den 11 mars nästa år i Klarasalen ang. Tandvårdslagen. Till det forumet är alla välkomna och man hoppas också att inbjudna politiker vågar ställa upp.

Från slagdängor till disco!

Sedan var det dags för eftermiddagens underhållning, som förmedlades av så populära sångerskan Nina Widegren till ackompanjemang av Gunnar Johanssons storband (i form av en elorgel!). De flesta sångerna kände vi igen och det sjöngs med och klappades händer. En liten överraskning bjöd man på, när Gunnar tyckte det vore dags för lite disco-känsla. Vi var alla med, då disco-eran slog igenom och vi kände trycket då Gunnar och Nina drog igång med några kända låtar omgjorda till disco. Dock sågs ingen dans på golvet, men det var antagligen för att det inte fanns någon plats att dansa på i lokalen...eller?

Tyvärr missade jag att spela in discounderhållningen, men fick ändå med några fina sånger, som vi som var där kan återuppleva och ni som inte kunde komma ska få smakprov här:

Se filmen del 1 här!

Se filmen del 2 här!

I någon filmsekvens kan du även se vår frivilliga "kökspersonal" i arbete också. De gjorde och gör ett fantastiskt jobb för att vi ska trivas. Det är olika medhjälpare varje träff vi har, som brygger kaffe och brer goda mackor samt bakar kakor. Allt smakar så väldigt gott på eftermiddagen.

Reflexer

Caj Nilsson, vårt trafikombud, påtalade sedan om vikten att synas i mörkret. Vi ser allt för många, nä, vi ser inte alla dessa osynliga livsfarliga människor, som rör sig ute i trafiken. Så se till att synas. Föregå med gott exempel. Caj delade ut reflexer, skänkta från Länsförsäkringar till träffens deltagare.

Men inte nog med det. Caj meddelade också, att det är dryga böter (1.800:-) på att köra bil med nedisade rutor tillika med snö på biltaken. Polisen kommer denna vinter att vara speciellt uppmärksamma på dessa förseelser.

Margaretha avslutade sedan träffen och var ganska nöjd med att tidsplaneringen höll.

Till sist några påminnelser. Dessa kommer också på annan plats på hemsidan.

Arne Edlund (edlundarne@gmail.com)