Resan längs Göta kanal 26 juni

57 SPF medlemmar på dagsutflykt, i en nästan fullsatt buss, från Varberg till Sjötorp, där vårt fartyg väntade. I strålande sol gick vi ombord på kanalfartyget Bellevue. Ombord blev vi väl mottagna och fick kaffe med god smörgås.

• Nu går vi ombord efter bussresan från Varberg
  • Varmrökt lax till lunch i fartygets matsal
  • Bussresa tillbaka till Varberg
  • Nu går vi ombord efter bussresan från Varberg
  • Varmrökt lax till lunch i fartygets matsal
  • Bussresa tillbaka till Varberg

Vi färdas med 4 knop (7,6 km/tim) längs sträckan Sjötorp - Töreboda  som är cirka 19 km lång, en idyll av växlande landskap med skog och bebyggelse samt fält med betande boskap.

Vår skeppare guidade oss och beskrev turen genom 16 slussar och 10 broar och en nivåskillnad på 40 meter.

Till lunch serverades en utmärkt varmrökt lax med nypotatis, som avslutades med kaffe och kaka.

I senare delen av resan fick de passagerare som ville lämna fartyget göra detta vid en av slussarna, för att gå ett par hundra meter till nästa sluss och där stiga ombord, för fortsatt båtfärd.

Framme i Töreboda lämnade SPF medlemmarna fartyget till synes nöjda med dagsutflykten, för bussresa hem till Varberg.
Text & foto: Lars Björk