Boende

SPF Seniorerna kräver åtgärder för att lösa bristen på bostäder för äldre

Fyra av tio kommuner i landet rapporterar brist på särskilda boenden för äldre, och närmare en tredjedel av kommunerna saknar helt seniorbostäder. – Det är orimligt att äldre ska tvingas bo kvar hemma med omfattande hemtjänst, säger förbundsordförande Eva Eriksson i en intervju med tidningen Hem & Hyra.

Det saknas rimliga bolånealternativ för seniorer

En ny rapport från SPF Seniorerna konstaterar att statens regler kring bostadslån har försvagat seniorers ställning på bolånemarknaden. Dagens situation missgynnar samhällsnyttiga investeringar och det är brist på bra bolånealternativ för seniorer.

Boendeformen byggemenskaper ges möjlighet att söka startbidrag

Regeringen har fattat beslut om att det nästa år ska bli möjligt för byggemenskaper, i form av en ekonomisk förening, att söka startbidrag för ett flerbostadshusprojekt. Utredningen SOU 2015:85 – "Bostäder att bo kvar i" lanserade idén, med tanken att byggemenskaper skulle vara en bra form för byggande av seniorbostäder.

Kommuner saknar bostadsplan för äldre

Humana släpper idag sin årliga tillgänglighetsbarometer i samarbete med SPF Seniorerna och Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft. I rapporten framkommer att en fjärdedel av Sveriges kommuner saknar en bostadsförsörjningsplan för äldre.

SPF Seniorerna lyfte viktiga frågor på Moderata seniorers årsstämma

Som en del av vårt påverkansarbete för att förbättra villkoren för seniorer träffar och samtalar SPF Seniorerna med alla politiska partier vid olika tillfällen.

SPF Seniorerna och Skattebetalarna i SvD Näringsliv: ”Flyttskatterna behöver sänkas kraftigt”

Äldre har mot sin vilja blivit en stor bromskloss på bostadsmarknaden eftersom de förlorar så mycket på att flytta att de helt enkelt inte har råd att göra det. Samtidigt tränger de yngre hushållen ihop sig på för liten boyta, skriver Eva Eriksson, förbundsordförande för SPF Seniorerna, och Christian Ekström, vd för Skattebetalarna.

Expressen rapporterar om SPF Seniorerna och Skattebetalarnas nya rapport om flyttskatter

Ta del av Expressens rapportering om hur flyttskatterna negativt påverkar seniorers bostadssituation och flyttmöjligheter. Här kan du läsa om rapportens innehåll, en krönika om seniorers inlåsning på bostadsmarknaden och en intervju med ett vanligt seniorhushåll i hus.

Ny rapport: Flyttskatterna - låser in seniorer och stänger ute yngre

SPF Seniorerna och Skattebetalarnas förening presenterar idag en ny rapport: "Flyttskatterna - låser in seniorer och stänger ute yngre". Bostadsbrist i 243 av landets 290 kommuner i kombination med att Sverige står inför en betydande befolkningsökning gör det extra viktigt att det befintliga bostadsbeståndet används effektivt. Höga flyttskatter gör att åldersgruppen äldre mot sin vilja blivit en stor bromskloss på bostadsmarknaden.