Augustimöte

Augustimöte i Horda

Strömbrist på svängig uppstart i SPF.

Måndagen den 5 augusti drog SPF Bor-Rydaholm igång höstens första samling med 74 pensionärer i Horda Frikyrka. Eva-Lis E. från grupp 2 hälsade alla välkomna till en förhoppningsvis trevlig eftermiddag. Sen tog  Leif N. snabbt fram dragspelet och allsången med två härliga standardsånger bevisade att humöret och glädjen hade infunnit sig igen!

Så blev det lite information i vanlig ordning i vår balanserade förening. Först välkomnande av två nya medlemmar, som nästan är standard numera hos oss. Det är mycket bedrägerier mot bl.a. pensionärer som bankerna har viss hjälp att ge för att stå emot. Britt-Marie M. berättade om den dåliga tandhygienen hos äldre, och sa att tandborstning är viktigt och att den görs rätt. (Jag som skriver detta kör numera ibland med el-tandborste som bör väl hjälpa!? ) Kerstin K. sa att arbetet i väntjänsten på Lindgården av Röda Korset och SPF  legat nere i sommar. Det kom upp önskemål om att besöken av väntjänsten skulle fortgå året om, då ensamheten inte tar semester. Detta önskemål ska gå vidare. Boulen har fått en 69 procentig uppsving sen vi ändrade tiden till 14. Nästa träff blir den 2 sept. och Bowling den 18 d:o.

Så kom en riktig överraskning för ordföraren Leif N. med blommor för hans 80-åriga födelsedag på tisdagen och Tack för hans insats i SPF.

Allt går inte alltid planenligt. Under fikat försvann plötsligt strömmen till bl.a. köket och scenen där musikanten skulle vara snart, så det blev några svettiga minuter med letande var felet kunde vara. Tack vare tel.kontakt med sakkunnig och ivrigt letande så fick vi tillbaka strömmen så lugnet återkom till oss ansvariga! 16 vinster delades också ut på årlotteriet.

Så till dagens musikgäst Kenneth Holmström från Vara som hanterade gitarr och flera blåsinstrument. Under många år var han med i dansbandet Drifters och berättade mellan låtarna en del episoder därifrån. Han hade med sig flera olika scenkläder som han visade upp bl.a. en glittertröja som han hade på sig till en Spotnix-låt. Han spelade också någon låt på franska med sin klarinett- men svensk musik ger mer!! Sven-Ingvars ”Min gitarr” sjöngs till Kenneths gitarr och flera andra välkända låtar som Man ska leva för varandra, Gråt inga tårar för min skull med flera även på engelska. Flera typer av saxofoner spelade han med bravur. För sitt enkla trevliga o. proffsiga uppträdande fick han och hans fru Ulla (ressällskap) varsin burk svensk honung som TACK om han sjöng ”I natt jag drömde något som” vilket han också gjorde och fick massor av applåder som så ofta förut under em. Så var vi en glad upplevelse rikare, och de vibrerande gamla pensionärsbenen fick lugna ner sig!

Arvid Andreasson