Septembermöte

Från lunk till trav i SPF!

Måndagen den 2 september samlades 77 pensionärer i SPF Bor-Rydaholm på månadsträff i sockenstugan Rydaholm. Som förening har vi senaste året gått från ”lunk till trav” både medlems och besöksmässigt! Denna dag hälsade Elisabet L. från grupp 3 alla välkomna till en viktig eftermiddag med bankbesök m.m. Innan info från ordf. Leif N hann vi med två fina pensionärssånger till dragspelstoner.

Det har inte hänt så mycket sen förra träffen, men indragning av någon ambulans under sommaren har förlängt väntetiden till 2 timmar i något extremt fall. Nya studiecirklar ska starta i höst för att ytterligare höja våra kunskaper rejält!? Bowlingen fortsätter den 18 sept. och ett industribesök 28 oktober är inplanerat.

Efter fikat och välkomnandet fick Emelie Lann från Swedbank ta tag i dagens ämne: ”Hur vi bäst skyddar oss mot bedrägerier bland äldre”. Detta har ökat dramatiskt på senare tid och mycket svårt att ta fast skojarna som ofta sitter utomlands och lurar oss. I vår förening fick kassören Tore J. fuskmail från lurendrejare som skrev att mailet kom från ordf. som behövde en stor summa pengar. Men några pengar fick dom inte så klart, men fräckheten är grym. Att bli lurad på pengar vid kärlekskontakter är inte ovanligt, och resultatet blir att både pengar och kärleken flyr sin kos. Tipset från Emelie är att banker o andra myndigheter aldrig begär någon uppgift på bankid eller koder, så enda sättet att inte bli lurad är att avbryta kontakten snabbt. Det arbetas med att banker kan fördröja överföring något dygn, och att ha ett maxtak för uttag utan kontakt med banken. Många frågor från åhörarna fick sitt svar. Som Tack fick Emelie en blomma. 16 vinster delades ut från åror-lotteriet där många fick inga och någon två…….

Arvid Andreasson